Norsk seier i designduell

Et designlag fra Norge gikk til topps i «24 Hour Design Challenge» i går. Vinneridéen var en innovativ elektronisk tavle som kan kobles til mobiltelefonen.

7956 34f58 original

Designduellen fant sted under konferansen «Innovation through Inclusive Design», som ble arrangert av Norsk Designråd 5. og 6. mai på DogA-senteret i Oslo. Det er første gang konkurransen holdes i Norden.

Fem designlag, to fra Norge og ett fra henholdsvis Sverige, Danmark og Finland, fikk i oppgave å designe et inkluderende produkt, tjeneste eller miljø. Prosjektet skulle leveres i løpet av 24 små timer, med utgangspunkt i behovene til elitebrukeren i hver gruppe.

Innovativ tavle Vinnerlaget i kategorien beste idé var «Team Norway 1» som besto av designere fra åtte norske designbyråer, samt brukerrepresentanten Marit Sagen på 87 år.

Vinneridéen «Chalk» tok utgangspunkt i at mange grupper i samfunnet avskjæres fra informasjonsstrømmen på grunn av for eksempel sviktende syn eller hørsel.
«Chalk» består av en dockingstasjon for mobiltelefon samt en tilhørende skjerm. På skjermen kommer det opp tekstmeldinger, bilder og annen informasjon fra mobiltelefonen, slik at det blir lettere å følge med.

Gratis idé – Egentlig er det rart at ingen har kommet på dette tidligere. Det blir nok for mange komplikasjoner med opphavsrettigheter oss imellom til at vi kommer til å gå videre med dette, men jeg ser ikke bort fra at idéen vår vil sette andre på sporet, sier en fornøyd lagleder Leif Isachsen, som til daglig er partner i Kode Design.

Konkurransen har raskt fått stor innflytelse på internasjonale designmiljøer. Den ble avholdt for første gang i 2000 i regi av Helen Hamlyn Centre i London - som har vært Norsk Designråds samarbeidspartner på både konferansen og «24 Hour Design Challenge». I 2005 ble konkurransetiden dramatisk kuttet ned, fra 5 måneder til 24 timer.

Bli kjent med kunden Designveteran og professor ved Ergonomidesign i Stockholm, Maria Benktzon, stilte som konkurransens beskytter i år.

– Inkluderende design er et instrument for innovasjon som gjør at du som produsent vinner konkurransen om kundene. Ved å ta i bruk inkluderende design lærer du nemlig dine kunder å kjenne, påpeker hun.

Vinnerlaget besto av:

Lagleder: Leif Isachsen, Partner, KODE Design
Kjetil Devig, Senior grafisk designer, Frank
Martin Fougner, Senior grafisk designer, Hugo Design
Jan Walter Parr, Industridesigner, Kadabra
Kjetil Nordby, Interaksjonsdesigner, Orooni/AHO
Martin Krafft, Industridesigner, Odd Thorsen AS
Kaja Misvær, student/industridesigner, Designit
Silje Søfting, student, AHO
Brukerrepresentant: Marit Sagen, 87 år og hørselshemmet