McDonald's-team danner nytt byrå: Skogedal, Mohn, Eltvik, Hetland = Smeh
De to siste brikkene i Smeh er på plass. McDonald’s-teamet gjenforenes når kreatørteamet Torstein Skogedal og Thomas Eltvik forlater Try og blir partnere i det nye byrået Smeh med Aleksander Hetland som byråleder.

Torstein Skogedal og Thomas Eltvik har jobbet som team siden 2010. De var med å starte opp reklameavdelingen i Anti, før de var åtte år i DDB der de var med på å innkassere flere gull i Gullblyanten, to Grand Prix i ANFO Effekt og gjorde seg bemerket i Cannes Lions. Etter halvannet år i Try er de nå med å etablere det nye reklamebyrået Smeh.
– Vi vet det er mange kreatører som går med en liten drøm i magen om å starte byrå, og det å få gjøre det med den flinkeste rådgiveren og flinkeste prosjektlederen vi kjenner er selvfølgelig helt rått. Som nyoppstartet byrå kommer vi til å ha mye å bevise, men vi har klokkertro på den måten Smeh skal jobbe på, forteller de.
Team McDonald’s

Skogedal, Eltvik og Hetland var teamet bak de prisvinnende McDonald’s-kampanjene som «Stjel våre ansatte», «Stolte produsenter av ‹junkfood›», «Take away your takeaway» og «Ikke heng på McDonald’s» der sistnevnte kampanjen vant gull både i årets Gullblyanten og Anfo effekt.
– Vi skal jobbe tettere opp mot kundene våre i mindre team
– Jeg har fra start ønsket å bygge byrået på metodikken og prinsippene som har hjulpet McDonald’s til å bli Norges mest effektive annonsør de siste par årene. Derfor var Thomas og Torstein førstevalget for å bygge videre på tilnærmingen vi sammen har utviklet. Vi skal jobbe tettere opp mot kundene våre i mindre team der alle involveres og bidrar i både det strategiske og det kreative arbeidet. Vi oppfatter at flere og flere kunder ønsker å jobbe på denne måten og ser verdien i færre interne hand-overs innad i byrået. Dette er et prinsipp vi ønsker å bygge byrået rundt, uavhengig hvor mange team og ressurser vi henter inn på sikt, sier Hetland.
– Kjempemulighet til å hente inn de aller beste folka
Smeh teller fire personer fra oppstarten, men byråleder Aleksander Hetland kan avsløre at de allerede er i full gang med å hente inn flere folk.
– Så langt har oppstarten vært både arbeidssom og lovende. Vi har fått inn noen kunder, og kommer til å ansette flere i tiden fremover. For oss som nystartet byrå er det viktig å kunne levere 100 prosent på de kundene vi nå har, samtidig som vi har kapasitet til å delta i pitcher. Med backing fra Storm Communications og Petter Stordalen har vi kjempemulighet til å hente inn de aller beste folka fra start, slik at vi vet at vi har grunnlaget for å satse videre utover høsten.
Skogedal og Eltvik blir dermed toneangivende for å stake ut kursen til det nye byrået, som i dag har kontorer like ved Solli plass.
– Ambisjonen til Smeh er at vi skal være et byrå som oppnår like gode resultater på effekt som på kreativitet – det skal jo egentlig bare mangle når vi driver med reklame, men i dette byrået skal vi ikke presentere kampanjer for kundene som vi ikke tror vil gi effekt.