Ring 2 og Fleks vant Sølvmikken for april

Lyden av billån og verditap ble til en seiersmelodi i aprilutgaven av radioreklamekonkurransen.

Ring2solvmikk
Et knippe med Ring 2-ere, fra venstre: Grafisk designer Emilie Malnes og kreatørene Anders Bjørtomt, Hans Magne Ekre, Alexander Gjersøe og Ole Garbo. Foto: P4 / Bauer

Bilabonnementet Fleks gikk nylig konkurs, men det var neppe radioreklamen fra Ring 2 som var årsaken, ettersom den ifølge sikre kilder, nemlig Sølvmikkjuryen, var så glimrende at byrået fortjener 1. plass i radioreklamekåringen for april.

Juryen uttaler: «Lyden av verditap ble til lyden av seier for månedens vinner. Jurymedlemmene trengte ikke være så veldig fleks heller, for her var alle enig: Dette var bra! Lur strategi, tydelig idé og god produksjon. Bileierne i juryen kjente seg smertefullt igjen, mens de bilfrie kjente at bilkjøp ikke fristet så mye lenger. Spottenes forsterkes ved at ulydene ikke er overprodusert, men heller tar lytteren med på reisen. Gratulerer med klirrende gull i positiv forstand!»

Det er Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe som er kreativt team på jobben fra Ring 2, der også konsulent Per Kristian Voss Halvorsen og byrå- og prosjektleder Ina Egelandsdal medvirker. Sagveien Resort har produsert.

– Fantastisk å vinne Sølvmikken! Denne prisen betyr alltid mye for oss. Vi må også berømme gjengen i Sagveien Resort, og da spesielt Torstein Tanum Morstad, som gikk den ekstra mila og jobbet overtid, for å fange den perfekte lyden av verditap ved å slippe småmynt ned fra vinduet i andre etasje på kontoret, forteller gjengen fra Ring 2.

– Disse spottene er forøvrig del av en langsiktig strategi for et selskap som dessverre ikke eksisterer lenger. Strategien er derfor «up for grabs», og det er bare å ringe.

Billån

Billån.mp3
Last ned

Verditap

Verditap.mp3
Last ned

Helt gresk uten VG

Månedens andreplass går til VG og Morgenstern som er aktuelle med en fersk og gresk twist på det velkjente konseptet «Dagen er ikke helt den samme uten». Utgangspunktet er uttrykket «helt gresk for meg», tatt i bruk for å vektlegge at VG er der for å gjøre nyhetsbildet enkelt og forståelig.

Juryens begrunnelse: «Andreplassen var på ingen måte helt gresk for juryen. Her har man på vellykket vis klart å overføre VG sitt nye konsept til et annet medie. I radioversjonen får nemlig lytterne selv oppleve hvordan nyhetsbildet fortoner seg uten oppdateringer fra Norges største avis. Spottene er morsomt skrevet og stemningen løftes ytterligere når tonene fra Zorba gradvis blander seg inn i lydbildet mot slutten».

Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt utgjør det kreative teamet hos Morgenstern, hvor også konsulent Camilla Kim Kielland og prosjektleder Victoria Ekeli har bidratt. Produksjonen er gjort av Sagveien Resort.

Spania

Spania.mp3
Last ned

Sport

Vg_greske_nyheter_sport_godkjent-musikk_ver3_025.wav
Last ned

Vår

Økonomi

Vg_greske_nyheter_økonomi_godkjent-musikk_ver3_030.wav
Last ned

Når utvalget er viktigst

Grillsesongen er i gang, og i kampanjen fra WAL som tok tredjeplassen i april møter vi en av naboene fra Extra-universet som løfter frem det store grillutvalget på grådig oppramsende vis.

Juryen bemerker: «Tredjeplassen belønnes for å banke inn utvalg og mengde på fiffig vis gjennom reklamebolken. Her er det ingen prisbomber, og den gjerrige naboen vi kjenner fra TV gjør seg kanskje vel så bra som sulten og drømmende matelsker på radio.»

Det er kreatørene Simen Frogner og Fredrik Bjørn som har klekket ut reklamen, og øvrig team består av konsulentene Herman M. Stormyr og Christoffer Nergård, mens Vilde Løvaas Jensen var prosjektleder. Både Og produserte.

Mellom 1

Mellom1.mp3
Last ned

Mellom 2

Mellom2.mp3
Last ned

Mellom 3

Mellom3.mp3
Last ned

Mellom 4

Mellom4.mp3
Last ned

Mellom 5

Mellom5.mp3
Last ned

Mellom 6

Mellom6.mp3
Last ned

Eksempel på radiobolk

Eksempel-på-radiobolk.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.