Satser på kunstig intelligens

Bakken & Bæck skiller ut tekstanalyseteknologien Orbit i eget selskap, med mål om å bli ledende i Skandinavia på kunstig intelligens.

49220 c123c original
Gunnar Grimnes (t.v.) og Stian Aldrin ved Bakken & Bæck-kontoret i Bonn i Tyskland. Foto: Orbit

I vår lanserte det Oslo-baserte digitale byrået Bakken & Bæck tekstanalyseteknologien Orbit, som ved hjelp av kunstig intelligens er trent opp til å forstå og gjenkjenne språk. Etter god respons fra ulike aktører og bransjer, skilles prosjektet nå ut i et eget selskap for å videreutvikle og kommersialisere teknologien. Stian Aldrin, med bakgrunn som konsulent fra Core Group, er hentet inn for å lede selskapet.

– Det er en del av vår strategi å spinne ut egne selskaper for å kunne gi produkter og teknologi med ekstra stort potensial det fokuset det fortjener, forteller Tobias Bæck, daglig leder i Bakken & Bæck.

Første i sitt slag på norsk

Utviklingen av teknologien gjøres ved kontoret i Tyskland der byrået har ansatte med bakgrunn fra German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI). Utviklingen ledes av Gunnar Grimnes, som har en doktorgrad i kunstig intelligens.

– Orbit er en ekstremt avansert teknologi for tekstanalyse, og den første i sitt slag på norsk. Teknologien kan blant annet gjenkjenne og kategorisere personer, steder og bedrifter i en tekst, og dermed øke kvaliteten og relevansen på relaterte artikler, autogenerere tags eller kobles opp mot eksterne kilder for å finne ikke-åpenbare koblinger. Det er allerede flere mediehus som lager nye spennende tjenester basert på Orbit, og listen over interessenter vokser stadig, forteller Grimnes.

Nytt oppstartseventyr

Stian Aldrin, tidligere konsulent i Core Group, er hentet inn for å lede det nye selskapet. Han har tung erfaring fra oppstartsselskaper innen teknologi, både som styreleder og daglig leder. Aldrin har tidligere vært CEO i Elliptic Labs, en pioner innen berøringsfrie brukergrensesnitt for mobil med kontorer i Oslo, Silicon Valley og Shanghai.

– Da jeg oppdaget Orbit skjønte jeg umiddelbart at dette var noe jeg måtte bli med på. Dette er teknologi som har et enormt potensial på tvers av bransjer. For eksempel er det som skreddersydd for de omfattende digitale transformasjonene mediebransjen går igjennom. Orbit lar teknologien automatisk ta seg av struktur og kontekst slik at journalistene kan konsentrere seg om å produsere godt innhold, sier Aldrin.

– I tillegg til å forbedre brukeropplevelsen hos for eksempel nettaviser, vil teknologien kunne sortere og kategorisere store mengder data, noe som vil være av interesse for selskaper med innholdstunge tjenester, eller bedrifter som trenger en presis søkemotor til interne dokumenter. Ved å gjøre avansert teknologi som Orbit lettere tilgjengelig for flere, vil vi kunne være med på å skape bedre og mer verdifulle tjenester for alle, fortsetter han.

Aldrin satser på å hente inn investorstøtte i løpet av høsten til videre kommersialisering og satsing, først og fremst i Skandinavia.

– Vi ser også utenfor Norge, og har i første omgang ambisjoner om å ta en ledende posisjon i Skandinavia i løpet av neste år. Teknologi basert på å utnytte «big data», maskinlæring og kunstig intelligens er kun i startgropen akkurat nå, og kommer til å spille en stadig større rolle i fremtiden, avslutter Aldrin.