Stein Schjærven er død

Grunnleggeren av Schjærven reklamebyrå, Stein Schjærven, døde tirsdag 21. november etter lengre tids sykdom. Han ble 78 år gammel.

7958 8bbed original

Stein Schjærven var en av nestorene innen norsk reklame, og byrået han startet i 1962 er vokst til et av de største og mest tradisjonsrike i Norge.

Schjærven startet sin karriere i reklamebransjen i 1958 hos Alfsen og Becker. Han var i mange år også engasjert i Reklamebyråforeningen (nå Kreativt Forum). Han har arbeidet for en rekke av de største annonsørene i Norge, og ble belønnet med Gullblyanten i 1973.

Ifølge Bjørn Jacobsens bok om Kreativt Forum og den norske reklamebransje generelt, «Fra Klisjé til TV 2» (1993), var Schjærven regnet som en urokråke i bransjen, som ofte gikk på tvers av normer og holdninger.

Lojale kundeforhold. Et særskilt kjennetegn med kundeforholdene i Schjærven reklamebyrå er at de varer gjennom mange år. Dette skyldes ikke minst Stein Schjærvens betydelige vilje og evne til å holde fast i en målrettet strategi sammen med kundene. Eksempelvis hans bidrag til strategien for markedsføringen av Elkjøp tilbake i 1972, som resulterte i et kundeforhold som har vart i alle år.

Schjærven reklamebyrå er i dag fortsatt et familieeid selskap og har siden Stein Schjærven trakk seg tilbake i 2004 vært ledet av hans sønn, Ståle Schjærven.

Foto: Schjærven