Vant D&AD New Blood White Pencil for hudkreft-kampanje

Westerdalsstudentene Jakob Steinmo og Ingrid Mullis vant en White Pencil, blyanten for «positiv forandring», i D&AD New Blood, en prestisjetung global konkurranse for unge kreatører.

IMG 5800
Ingrid Mullis og Jakob Steinmo.

På forsommeren kunne vi melde at Westerdals-teamet Jakob Steinmo og Ingrid Mullis ville vinne en blyant i årets D&AD New Blood, men uten at valøren var avslørt på det tidspunktet. Dette ble offentliggjort på gårsdagens prisutdeling, og nå er det klart at jobben vant valøren Wood i sin kategori, og at den i tillegg ble hedret med en White Pencil, en spesialpris for jobber som «gjør det bra ved å gjøre gode ting og som har makten til å promotere positiv forandring», som det blant annet heter i beskrivelsen fra D&AD.

– Dette var veldig gøy! Vi følte fra starten at denne ideen kunne gjort en forskjell hvis det ble realisert, så det er veldig fint å se at juryen tenkte det samme, sier det glade vinnerteamet i en kommentar til kreativtforum.no

New Blood Awards
er en konkurranse åpen for reklame-, markedsføring- og designstudenter fra hele verden, i tillegg til nyutdannede kreatører. Deltakerne bryner seg på briefer fra reelle kunder, og i år kunne de velge mellom 17 forskjellige briefer fra annonsører som Burger King, BBC, Audible, Spotify og Penguin.

Steinmo og Mullis, som går 2. klasse Art Direction på Westerdals, valgte briefen fra byrået 21Grams, som hadde laget en oppgave om hudkreft og hvordan det har en tendens til å bli oppdaget for sent hos personer med mørk hud.

Her kan du se vinnerarbeidet
.