Verdens Sterkeste Mann og Kreftforeningen til topps i Sølvmikken

Folkelige, humoristiske spotter om et gravalvorlig tema vant Sølvmikk-juryens hjerter i novemberkåringen av landets beste radioreklame.

IMG 4128
Linda Hagelsteen og Espen Borge står bak kampanjen som vant Sølvmikken i november. Foto: P4 / Bauer Media

Det er dessverre slik at mange menn gjerne dropper helsesjekken, og heller går en gang for lite til legen enn en gang for mye. Dette vil vi tro var noe av innsikten da Verdens Sterkeste Mann og Kreftforeningen skulle lage julekampanjen som nå har vunnet Sølvmikken for november.

«Minst to jurymedlemmer fikk noe å tenke på»

Juryen begrunner sin vinneravgjørelse slik: Det er ikke hverdags med humoristiske innganger på budskap som handler om så alvorlige temaer som kreft, men disse folkelige spottene beviser at det går an. Juryen lar seg i tillegg begeistre av både strategi og målgruppeinnsikt. Spesielt spotten med slitte vindusviskere faller i smak. Budskapet «Dra til legen hvis det ikke har gått over etter tre uker» er dessuten klokkereint og resulterte i at minst to jurymedlemmer fikk noe å tenke på. I sum gir det en velfortjent førsteplass.

– Takk for alle gode minner

Hos Verdens Sterkeste Mann, som både har kreert og produsert kampanjen, besto teamet av Linda Hagelsteen & Espen Borge.

– Det er jævlig moro å vinne sin første Sølvmikk siden 1979, og dessuten viser det at vi i Verdens Sterkeste Mann er totalt kreativt sjølberga. Derfor vil vi innstendig be reklamebyråene å holde seg langt unna oss heretter. Takk for alle gode minner, men nå er vi produksjonsmiljøets satsebuss og legger med dette vårt gamle jeg i støvet sammen med kreative team over hele landet, sier de to triumferende vinnerne.

Menn gjør noe med det – Visker

Dkrmgv3001r3-kreftforeningen-menn-gjør-noe-med-det-visker.mp3
Last ned

Menn gjør noe med det – Drill

Dkrmgd3001r3-kreftforeningen-menn-gjør-noe-med-det-drill.mp3
Last ned

Samma som i fjor?

I kampanjen som tok andreplassen i november har Atyp og Fjordland tatt utgangspunkt i «Grevinnen og hovmesteren», den snodige tyskproduserte kortfilmen fra 1963 der to amorøse og lett demente oldinger feirer den enes nittiårsdag.

Juryens kommentar: Hva får du hvis du blander «Grevinnen og hovmesteren» med Fjordlands ferdigretter? Svaret er fornøyelig radioreklame med produktene som en helt naturlig del av dialogen. Dette er dramatiseringer som det er lett å se for seg, og som serverer både ferdigmat og julestemning. Juryen liker også enkelheten i avleveringen «Det er godt å bare få det servert». Same procedure next year?

Hos Atyp var det Dagmar Kollstrøm & Trond Vestengen som utgjorde det kreative teamet, mens prosjektleder var Anita Dahling Alvik. Produksjonsselskapet var Verdens Sterkeste Mann.

Pinnekjøtt

Fjoghb2501r3-fjordland-radio-pinnekjøtt.mp3
Last ned

Risgrøt

Fjoghc2501r3-fjordland-radio-risgrøt.mp3
Last ned

Juletallerken

Fjoghd2501r3-fjordland-radio-juletallerken.mp3
Last ned

Samstemt jul for Coop Mega

Julen trenger ikke å forklares. Kunsten er å sette folk i riktig stemning. Følgelig har ANTI og Coop Mega gått a capella til verks i julereklamene som både går på radio og tv i disse dager.

Juryen formulerer det slik: Coop Mega har gjort lydlogoen sin så vakker som mulig, for å skape høytidsstemning, og det fungerer! Dette er nynnbar og behagelig radioreklame, som både er merkevarebyggende og har juleklassikerpotensiale.

Team hos ANTI var kreatørene Kaja Wang & Axel Bjørne-Larsen, konsulent Torstein Drogseth og prosjektleder Mari Jacobsen. Sagveien Resort sto for produksjonen.

Mega julekor

Mega_julekor_mgajmk3001r3_030_sm.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned.