WAL og Komplett vant årets første Sølvmikk

Ordrette kundeanmeldelser blir løftet frem og gjort til slagord i kampanjen som vinner Sølvmikken for januar.

Solv
Velfig fornøyd: Komplett og WAL-teamet Fredrik Bjørn og Simen Frogner vinner årets første Sølvmikk. Foto: P4 / Bauer

Netthandelaktøren Komplett har gjennom årene fått mange og gode anmeldelser fra kundene. Dette er noe WAL har tatt tak i som langsiktig kommunikasjonskonsept gjennom flere kampanjer, og nå har konseptet gått til topps i Sølvmikken for første gang.

Juryens begrunnelse: Det var no problemas å kåre månedens vinner. Dette er et sterkt konsept som fungerer svært godt på radio, og vi håper dette blir en langvarig kjenning vi får høre mer av. Juryen liker ekstra godt de to spottene med skriveleifs og folkelig sjarm.

– Stas!

Det er kreatørene Fredrik Bjørn og Simen Frogner som har skapt innholdet, mens det øvrige teamet besto av konsulent Herman Stormyr og prosjektleder Rikke Stenstad. Både Og Radiobyrå sto for produksjonen.

– Takk for denne sølvbelagte mikrofonen! Det var stas! Og takk til Både Eskil Og Paus. Og den største tusen takken går selvfølgelig til Komplett, som er med på all moroa, sier Simen og Fredrik til kreativtforum.no.

Enkelt

Enkelt.mp3
Last ned

Kjapt og smidig

Kjapt-og-smidig.mp3
Last ned

Velfig fornøyd

Velfig-fornøyd.mp3
Last ned

Handlevett med «Handlenett!»

I oktober i fjor gikk Per Høj og Handelens Miljøfond til topps i Sølvmikken med sin holdningsskapende variant av verdens mest fengende låt, Haddaways «What is love?» (1993), en del av initiativet «Det store posekuttet». Nå er de ute i radioeteren igjen, dog med bittesmå snutter av låta. Men lange nok til å gi andreplassen i Sølvmikken.

Juryens begrunnelse: Som en i juryen konstaterte; «Det er fortsatt en banger!» Vi likte det i høst og vi liker det fortsatt. Her stoles det på at 5 sekunder innimellom i blokka er nok for at budskapet, igjen, skal klistre seg til hjernen. Vi tror det funker. Det funket i hvert fall på oss. «Handlenett!»

Som tidligere er det Aslak Aalberg og Malin Bjørnhovde som er det kreative teamet bak jobben, mens Jon Fredrik Sandengen og Magnhild Foldøy er henholdsvis konsulent og prosjektleder. Både Og skapte studioalkymien.

Handlenett! alt 1

Handlenett-alt-1.mp3
Last ned

Handlenett! alt 7

Handlenett-alt7.mp3
Last ned

Handlenett! alt 9

Handlenett-alt9.mp3
Last ned

Lar telefonen ringe

I Ice-abonnementet Ice Max er det ubegrenset med data og Netflix inkludert, noe som er dramatisert av Morgenstern i kampanjen som vinner tredjeplassen i januar.

Juryens begrunnelse: Det er ikke første gang vi har hørt artige telefonsvarere, men det er sjelden det oppleves så relevant som her. Innsikten er god, dramatiseringen er fin og det bygges en helstøpt bro mellom produkt og fordel.

Kreativt team hos Morgenstern var Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg, konsulenten var Carina Lladò, prosjektleder var Mona Larsen, mens Sagveien Resort har produsert.

Får det ikke med seg

Får-det-ikke-med-seg.mp3
Last ned

Ikke legg igjen beskjed

Ikke-legg-igjen-beskjed.mp3
Last ned

Ny jury og nye kriterier for Sølvmikken og Kreatører på tur


Det er en lang og fin tradisjon at de kreative teamene som har vunnet mest i løpet av Sølvmikken-året blir tatt med på tur av Sølvmikkens sponsorer og høye beskyttere, P4 og Bauer Media. De siste årene har alle månedsvinnerne blitt med, men nå går konkurransen tilbake til det opprinnelige poengsystemet, hvor de seks teamene som har høyest sum på slutten av året blir invitert. For vinnerne i 2023 går turen til Antwerpen, mens neste års destinasjon ikke er avgjort.

Her samler man altså som team poeng gjennom året; førsteplass i Sølvmikken gir 10 poeng, andreplass gir syv poeng og tredjeplass gir fem poeng.

Dersom flere team har lik poengsum ved utgangen av året, vil de med flest førsteplasser rangeres høyest. Om også det skulle være likt, er det de med flest andreplasser som kommer høyest.

Gullmikken for siste gang på Gullblyanten

Årets aller beste radioreklame, basert på på månedsvinnerne i Sølvmikken, har de siste årene blitt kåret med egen Gullmikken-kåring under Gullblyantens prisutdeling. Det skjer også på den kommende Gullblyanten 2023 (8. mars på Oslo Konserthus), men kåringen utgår som eget innslag på Gullblyanten til neste år.

Sølvmikken fortsetter sine månedlige kåringer som før.

Ny jury for Sølvmikken i 2024

Juryleder for i Sølvmikken i år er Linus Hjellström fra Nord DDB, og han skal lede dette knippet av dyktige kreatører:

Alexander Gjersøe (Ring 2)
John E. Njoki
(Dinamo)
Malin Bjørhovde
(Per Høj
Mira Liv Helland Mortensen
(Morgenstern)
Mussa Dagnew
(Ice)
Sindre Veseth Foss
(Atyp)
Torny Hesle
(T & I)
Torkel Skjolden
(TRY)

Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.