Widerøefilm i stjernespekket TED-program
«Grandpa’s Magic Trick» var en av de spesielt utvalgte filmene torsdag kveld på TED-konferansen på Long Beach i California.
I forrige uke ble den årlige TED-konferansen arrangert på Long Beach i California. Under mantraet «Ideas Worth Spreading» tiltrekker konferansen seg verdensledende personligheter som foredragsholdere.
For å holde på publikums oppmerksomhet mellom navn som Bono og Peter Gabriel, henvendte arrangørene seg i år til Widerøe og McCann Oslo, og ba om lov til å vise en reklamefilm de hadde falt for.
Tittelen på årets konferanse er «The Young. The Wise. The undiscovered». Filmen om selskapet som flyr i «Hele Norge. Hele tiden» ble vist torsdag kveld i den fullsatte storsalen med plass til fjorten hundre tilhørere. Sitt største publikum har imidlertid TED-konferansen på nettet og i TEDs egen app, der millioner følger foredragene fra hele verden.
– Mellom hovedfordragene viser arrangørene noen spesielt utvalgte kortfilmer, kunst eller, som i dette tilfellet, en reklamefilm. «Grandpa's Magic Trick» var det eneste skandinaviske innslaget i så måte, så dette er en ekstra fjær i hatten for oss og for reklamebyrået vårt, sier markedssjef i Widerøe, Siw Børli.
Prismagnet
Filmen vant gull fredag kveld under Gullblyanten i kategori for Reise, sport og turisme. Den har også tidligere blitt kåret til fjorårets beste norske produksjon under Gulbranson-utdelingen, hvor den også vant for beste regi, signert Marius Holst og produksjonsselskapet 4 1/2.
Det amerikanske bransjebladet Adweek har kåret «Grandpa's Magic Trick» til fjorårets 3. beste reklamefilm, kun slått av Nike og The Guardian.
– Dette har vært et flying år for oss i Widerøe, der henvendelsen fra anerkjente TED kom uventet, men desto morsommere, sier Børli.