Sommerstengt med Hilde Gammelsæter

Vi bruker denne litt spesielle sommeren til å høre med markedssjefer om hvordan krisen har påvirket den faglige tilnærmingen, hva som gir dem vann på den kreative mølla og hvordan de planlegger tiden fremover.

Hilde KF

Hilde Gammelsæter

• Markedssjef i VG

«–Ingen stor snuoperasjon i forhold til vår langsiktige merkevarestrategi, men fokus på å skru opp volumet på den delen av VG-merkevaren som handler om våre myke symbolske verdier; med VG som et samlende leirbål for det norske folk.»

Heisann Hilde!

Hvordan har den siste tids hendelser påvirket hvordan du tenker på markedsføring og reklame?

– Korona har for mange kommet med et digitalt springbrett. Konsum av digitalt innhold har fått en boost,og således gjort at det digitale mulighetsrommet bare har blitt enda større.

– Likevel tror jeg også at folk etter hvert kjenner på en digital metthet og et behov for å treffes fysisk. Vi er jo mennesker, tross alt. Derfor tror jeg mange vil litt tilbake til «det enkle og det nære», noe vi jo har sett flere eksempler på fra annonsører, som i perioden har vridd fokus mer på mellommenneskelige relasjoner.

– Videre når det gjelder kjøp av reklamedistribusjon, så er det selvfølgelig viktig å støtte oppunder norske medier. Som annonsør har vi også et samfunnsansvar for å hjelpe til med å holde hjulene i gang hos de norske publisistene, og støtte viktig norsk journalistikk. Det har også påvirket VGs mediebudsjett enda sterkere gjennom korona.

Hvor viktig har det vært for dere å møte krisen med kreativitet?

– For VG har det vært viktig å gi noe tilbake til leserne våre i denne helt spesielle tiden, og det på en troverdig måte i forhold til merkevaren. Ingen stor snuoperasjon i forhold til vår langsiktige merkevarestrategi, men fokus på å skru opp volumet på den delen av VG-merkevaren som handler om våre myke symbolske verdier; med VG som et samlende leirbål for det norske folk.

– Jeg er så heldig å få jobbe sammen med en svært fremoverlent og kreativ gjeng i markedsavdelingen, som på kort tid fikk laget en kampanje hvor vår egen payoff «Dagen er ikke helt den samme uten»... ble snudd og vridd til en hyllest til alle hverdagsheltene der ute, da med spesielt fokus på de som jobber i fronten gjennom denne krisen.

Hvordan planlegger dere å gripe an høstsesongen når sommeren er forbi?

– Forhåpentligvis sakte innfasing på kontorene igjen. Så blir det spennende å se hva tiden vår på hjemmekontor kommer til å påvirke fremtidige arbeidsprosesser og måte å jobbe på, når vi alle etterhvert kommer "tilbake til normalen". Kanskje blir det en ny normal? Gleder meg veldig til å få komme tilbake til Akersgata og se alle kollegaene mine fysisk igjen!

I år blir kanskje sommerferien annerledes?

– Sommeren tilbringes som vanlig på hytta i Stavern og gardsferie i Nordfjord. Norge er jo et fantastisk ferieland, og står på feriekalenderen min hver eneste sommer. Nytt for denne sommeren blir at jeg skal ta opp gamle ride-kunstner og skal en uke på rideleir i Kragerø sammen med min søster og niese. Litt skrekkblanda fryd akkurat der altså, men har tro på at det skal bli gøy:)!

God sommer!


Annonse: