Sommerstengt med Monica Paulsen og Christine Innstrand

Vi bruker denne litt spesielle sommeren til å høre med markedssjefer om hvordan krisen har påvirket den faglige tilnærmingen, hva som gir dem vann på den kreative mølla og hvordan de planlegger tiden fremover.

1

Makkere

Navn: Monica Paulsen

Stilling: Senior Merkevare- & produktsjef Freia sjokoladeplater og Freia Premium


Navn: Christine Innstrand

Stilling: Merkevare- & produktsjef Freia sjokoladeplater og Freia Premium


«– Konklusjon: Prioriter reklamepengene på de kjente og de kjære merkevarene.»

Heisann Monica og Christine!

Hvordan har den siste tids hendelser påvirket hvordan dere tenker på markedsføring og reklame?

– Våre budsjettkroner fordeles mellom nyhetslanseringer og produktene som representerer kjernen av merkevaren vår. Vanligvis har vi et stort trykk av medieinvestering på nyhetslanseringer, fordi vi er avhengig av at Freias sjokoladenyheter blir lagt merke til og frister til å smake.

– Vår største lærdom fra Covid-19 er at når krisen inntreffer så søker folk til det trygge og kjente. I dugnadsånden har man prioritert norske merkevarer, hvilket for nordmenn har betydd at mange har valgt klassikeren Freia Melkesjokolade. Freia Melkesjokolade er jo tross alt et lite stykke Norge – produsert på Rodeløkka i Oslo, med melk fra kyr i Trøndelag og på pakningen pryder Lyngsalpene fra Nord.

– Konklusjon: Prioriter reklamepengene på de kjente og de kjære merkevarene.

Hvor viktig har det vært for dere å møte krisen med kreativitet?

– For Freia er kreativitet helt avgjørende for å skape suksess. Kreativitet er nøkkelen til å bygge en sterk merkevare som betyr noe for folk, og beviselig driver salg kortsiktig og langsiktig.

– Når krisen inntraff trengte vi å finne ut hvilken rolle som var riktig for Freia i en slik situasjon, hva vi kunne bidra med lokalt og globalt, og fra et kommunikasjonsperspektiv.

– Med viten om at det som har vært viktig for folk er det trygge og kjente, har vi valgt å styrke våre kjente og unike merkevareelementer som vi vet appellerer sterkt til folket. Være tilstede i butikk og spre sjokoladeglede i befolkningen. Samtidig har reklamefokuset blitt satt litt til side for å kunne bistå. Freia har støttet lokalt, men også globalt da vi er eid av snacking selskapet Mondelez International. 20 millioner dollar i direkte støtte og i produktdonasjoner er donert for å fremme covid-19 hjelpearbeid.

Hvordan planlegger dere å gripe an høstsesongen når sommeren er forbi?

– I Norge ser vi heldigvis at hverdagen gradvis går tilbake til normalen, men globalt står vi fortsatt ovenfor en potensiell resesjon. Det vil også påvirke norsk økonomi. Derfor vil vi ta med oss lærdom fra vårens situasjon inn i høsten. Det vil fortsatt komme sjokoladenyheter fra Freia til høsten, men det blir enda viktigere enn tidligere å løfte kjernen av våre merkevare og verdier.

I år blir kanskje sommerferien annerledes?

– Norgesferie! Muligheten til å utforske det fantastiske landet vårt med fjorder og fjell i verdensklasse. Forhåpentligvis med en Kvikk Lunsj i sekken, sene sommerkvelder med en skål Freia-sjokolade med venner og familie, og kanskje nyte solen med en Freia sjokoladeis med Melkesjokolade fra Hennig Olsen. God sommer!

– God sommer fra oss!