Påskekrim i reklamepausen

Arbeid av TRY

«The KaffeCop og Mysteriet med den Sure Automatkaffen» er navnet på det 15 minutter lange radioteateret som går på P4 i påsken. Avsender er YX og Try.



Et kriminelt hørespill i 5 episoder. Det utgjør YX' påskehilsen til sine kunder.
– «The KaffeCop» har vært YX’ og Kaffeavtalens radiohelt i et halvt år allerede – med stor suksess, sier markedssjef i YX, Johan Kraft-Johansen.

Han forteller at YX lenge har hatt lyst til å gjøre noe ekstraordinært på radio.
– Og da ideen om en påskekrim med The KaffeCop i hovedrollen materialiserte seg, var vi ikke i tvil. Men jeg hadde aldri trodd at resultatet skulle bli så omfattende, sier Kraft-Johansen.

Det er Try som står bak hørespillet, som tilsammen er 15 minutter langt, og er delt opp i 5 episoder. Premiere er Skjærtorsdag.

Forskjellig fra det meste – Det har vært ganske ulikt alt annet vi har gjort, sier tekstforfatter Lars Joachim Grimstad.
– For oss som kun er vant i å holde en tanke i 30 sekunder var det en stor, men morsom utfordring å skrive en sammenhengende fortelling som skulle vare i 15 minutter. Hvor i tillegg hver episode skulle ha sin egen lille historie, samt være underholdende å høre på.

Men det ble lettere og lettere jo dypere Grimstad og makker Pa dykket ned i det skitne og kaffekriminelle universet i KaffeCop City.
– Inspirasjonen er en slags blanding av film noir og klassisk tegneserie og tanken var å lage en slags kaffeverdenens svar på Sin City, sier Grimstad.

Og det er litt av et ensemble som gir liv til skurker og helter i kaffe-universet: Bjørn Sundquist, Jan Gunnar Røise, Ingar Helge Gimle, Benedicte Kruse, Siv Klunderud, Kari Simonsen og KaffeCop himself, Erik Hivju, er er å finne blant aktørene.

Ambisiøst
Eskil Paus hos Stig og Stein mener at «The KaffeCop og Mysteriet med den Sure Automatkaffen» er den mest ambisiøse radioproduksjonen radiobyrået noensinne har gjort.
– Med flere minutter lange episoder bryter det også med hvordan man vanligvis opplever radioreklame. Det var nesten vemodig da siste replikk ble levert, sier regissøren.

De ansvarlige bak kampanjen har vært Lars Joachim Grimstad (tekst), Eskil Paus (tekst), Egil Pay (AD), Cecilie Thue (prosjektleder) og Eivind Moe (konsulent).

Spottene er produsert hos Stig og Stein med Eskil Paus og Hans Kristian «Pintmaster» Heide ved spakene. Prosjektleder hos Stig og Stein var Rebecca Medbøe.

Klikk på «play»-tegnet øverst i saken for å sette igang første spott. Klikk på høyrepilen for å høre neste.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.