Møt Renovasjonslosen

Arbeid av Per Høj

«Oslolosen», også kjent under fødenavnet Kjell Aronsen, leder an i Renovasjonsetatens kildesorteringskampanje. Kampanjen er utviklet av Saatchi & Saatchi i nært samarbeid med Harald Eia.

I ukene 46, 47 og 48 gjennomfører Renovasjonsetaten (REN) en stor informasjonskampanje om kildesortering i Oslo. Kampanjen retter seg mot 18-30 åringer, og «Oslolosen» i Harald Eias skikkelse fra NRK-serien «Uti vår hage 2» er brukt som frontfigur.

Kampanjen er utviklet av Saatchi & Saatchi, og alle filmene, spotene og annet materiell er skrevet av byrået i nært samarbeid med Harald Eia.

Dårlige på kildesortering REN gjennomførte en spørreundersøkelse blant innbyggerne i Oslo i sommer. Resultatene viser at mange ikke har et bevisst forhold til kildesortering. Folk svarte at de ikke kildesorterer, selv om de sorterer både papp og papir, glass- og metallemballasje, farlig avfall og grovavfall.
– Etter denne kampanjen skal innbyggerne vite at når de gjør sin del av jobben, så gjør vi vår ved å sørge for et enda bedre tilbud framover – sammen gjør vi Oslos viktigste jobb, skriver REN i en melding.

Målet er å få innbyggerne til å bruke de tilbudene som allerede er på plass.
– Vi ser at folk kan bli enda flinkere til å bruke returpunktene våre og derfor retter vi fokus mot innsamling av glass- og metallemballasje i kampanjen som nå starter.

Ung målgruppe
Sommerens spørreundersøkelse viste at 18-30 åringene opplever seg selv som mer miljøbevisste enn flertallet i befolkningen. De mener i tillegg at kommunen gjør for dårlig jobb når det gjelder kildesortering, og de sier at de ville vært flinkere hvis tilbudet fra kommunen hadde vært bedre. Målgruppen har også mindre kjennskap til kommunens planer for utvidet kildesortering av plastemballasje og matavfall.

Rett fra levra
Oslolosen elsker Oslo, men hater alt annet. Han gir de som ikke kjenner byen et innblikk i dennes stolte historie – så lenge det ikke stilles spørsmål. Fortellerformen er preget av mye humor og ironi.
– I vår kampanje har Oslolosen byttet navn til Renovasjonslosen, og han forteller alt han vet om returpunktene i Oslo. For å tydeliggjøre budskapet avsluttes hvert innslag med at det aldri er mer enn 300 meter til nærmeste returpunkt. Kampanjen består av tre reklamefilmer for kino og tre radiospotter. Det blir også reklame på buss og trikk, samt annonse i avisen Natt & Dag.

Renovasjonslosen har egen nettside. Der finner du reklamefilmene, radiospottene og buss- og trikkereklamene. I tillegg finner du på disse sidene opptak som ikke vises andre steder.

Teamet bak kampanjen er: Øyvind Waage, Veronika Skjold Jevne, Bjørn Melvold, Kristoffer Reppen, Jon Fredrik Sandengen, Gry Bækkelund og Jørgen C. Holst.

Kommentarer

Jeg ler (selv om jeg er utenfor målgruppen). Trodde jeg var lei av Oslolosen, men det var jeg visst ikke. Veldig bra!