Ironiserer over norsk hykleri

Arbeid av Anorak

Med sin nye kampanje www.SweetNorwegianDeals.com, fokuserer Kirkens Nødhjelp på det de mener er en urettferdig norsk handelspolitikk.

Er Norge og norske politikere egentlig så mye bedre enn menneskene bak de beryktede Nigeria-mailene? Begge ønsker å tjene penger, men Kirkens Nødhjelp mener det kanskje er enda mer kynisk når en rik stat kamuflerer seg bak flotte ord og uttrykk.

– Norges egeninteresser på handel med ost og fisk, våpeneksport og olje, ødelegger utviklingen til fattige land. Vi tror det er flere enn oss som lar seg provosere av dette, men folk flest vet ingenting om denne politikken. Den foregår for langt fra vår hverdag, sier Sindre S. Tollefsen, leder for media og kampanje i Kirkens Nødhjelp.

Derfor valgte Kirkens Nødhjelp å flytte innholdet fra lange politiske utredninger til et enklere og mer forståelig univers hvor egeninteressene regjerer.

– Eneste forskjellen er at denne gangen blir du ikke lurt, du kan derimot være med å stoppe lureriet. Resultatene hittil bekrefter det vi trodde, at dette er politikk som provoserer, sier Tollefsen.

Egen salgsbod. Kampanjen er utviklet av Anorak. – Kirkens Nødhjelp skal ha ros for at de har blitt med fullt ut, sier Jens Bjørklund i Anorak.

– Vi har til og med laget fire spam-mail, én for hvert produkt, og sendt ut som DM på e-post til mer enn 100.000 nordmenn. Førstkommende onsdag, 1. februar mellom 12 og 16 på Egertorget skal vi dessuten ha en salgsbod for Sweet Norwegian Deals, hvor du kan få kjøpt de samme produktene som på nettet. Kom og gjør et røverkjøp. Eller følg Sweet Norwegian Deals på Twitter og få verdikupong på olje og ost.

– Men aller helst vil vi i Sweet Norwegian Deals at nordmenn flest fortsetter med det dere alltid har gjort og lar oss fortsette med vårt i fred og ro. Thank you for not asking questions, avslutter Bjørklund.

www.SweetNorwegianDeals.com

Team Anorak: Jens Bjørklund, Kasper Tuvnes, Anders Gudmundstuen
Konsulent: Torgeir Vierdal
Prosjektleder: Ina C. Egelandsdal
Ansvarlig fra kunde: Sindre S. Tollefsen

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.