Burger King frister FB-tilhengere med Big Mac

Arbeid av DIST Creative

Burger King flytter til en ny side på Facebook, og lanserer kampanjen Whopper Sellout.

Burger King tar et oppgjør med «like»-kulturen på Facebook, og ønsker å rendyrke sin nye Facebook-side ved å utelukkende appellere til ekte Burger King-fans. For å få til dette tilbyr de illojale Facebook-fans på sin eksisterende side en «premie» for å velge bort Burger King, nemlig en Big Mac.

whoppersellout.no kan man velge å være en ekte fan av Burger King, og bli med til den nye Facebook-siden. Eller, man kan velge å være en sellout og bli bannlyst på Burger King sine Facebook-sider til evig tid – i bytte mot en Big Mac.

Kjøpte seg venner

– Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent. Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det, så nå var tiden inne for å ta et oppgjør med situasjonen, sier Sven Hars, markedsdirektør for Burger King i Norden.

Burger King, som i dag har 38.000 norske fans, legger dermed ned den eksisterende Facebook-siden og har opprettet en helt ny side, som skal være basen for ekte Burger King-fans. 

– Unik kampanje


Ansvarlig for Facebook i Norge, Petter Høie, applauderer initiativet.

– Det er sprekt å kvitte seg med Facebook-fans, og definitivt ikke noe vi anbefaler for alle. Sånn sett er Burger Kings kampanje unik, og et utmerket eksempel på en virksomhet som virkelig tør å ta sats i Facebook-universet, sier Petter Høie.

– Den nye Facebook-siden skal være et hjem for de som elsker smaken av våre grillede burgere, og som aldri ville byttet en Whopper med noe annet om de hadde sjansen. Dette har aldri blitt gjort før på Facebook så vidt vi vet, så vi er veldig spent på reaksjonen fra våre fans, avslutter Sven Hars. 

Kampanjen er utviklet av Finn Knudsen, Eirik Sørensen og Kristian Lyse fra nå nedlagte DIST Creative, og gjennomføres av MSL Oslo for Burger King. Selve funksjonaliteten er utviklet av Nodes.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.