Skal selge Sverige til Nord-Europa

Arbeid av Los & Co

Los&Co skal selge Sverige som feriemål til Tyskland, Nederland, Danmark og Norge i den største internasjonale markedsføringen av landet noensinne.

I Swedish Moments er det svenskenes egne øyeblikk som skal overbevise både oss i Norge, tyskere, nederlendere og dansker om å legge ferieturen til Sverige. Den helintegrerte kampanjen handler om å la de som kjenner landet aller best vise det fram, gjennom bilder de mener representerer den svenske ferieopplevelsen aller best: Swedish Moments.

Alt fra bilder av barna som leker på gresset utenfor det lille røde huset i skogen, til nakenbadet i innsjøen eller en bok på svaberget. De svenske øyeblikkene skal samles inn gjennom en stor PR-kampanje, og deretter brukes både i egne, betalte og fortjente kanaler i de fire markedene.

– Ingen kjenner Sverige bedre enn svenskene selv. Og vi ønsket å la dem vise det. For ferieopplevelser handler ikke alltid om å finne de bratteste fjellene eller mest pulserende byene, men kan være alle de små tingene som sammen sørger for at du får den følelsen du er på jakt etter, sier daglig leder Jan Christian Fosseidbråten i Los&Co.

Alle kanaler

Kampanjen startet i Nederland for noen uker siden, for deretter å rulle videre i Tyskland. Nå står Danmark og Norge for tur. I tillegg til en reklamefilm som viser fram alt det flotte Söta Bror har å by på, vil potensielle reisende bli bedre kjent med landet gjennom annonsering i print- og digitalt, utendørs og redaksjonelle- og sosiale medier.

Selve nettsiden samler alle øyeblikkene, og finner du et du liker får du opp informasjon om hvor det er, hvordan du reiser dit, forslag til bosted og mulighet for å booke alt med en gang. Camp David står for filmproduksjon, og også Söderhavet, Fröjd og 24hr har vært med på kampanjen som VisitSweden gjennomfører sammen med partnere som Novasol, SCR/campin.se og flertallet av de svenske turistregionene.

– VisitSweden jobber for de mange, og nå får vi også de mange til å jobbe for oss. Vi valgte LOS&CO fordi de hadde en sterk idé som engasjerte både våre kommersielle samarbeidspartnere og Medel-Svensson, i tillegg til at de viste gjennomføringskraften en så stor kampanje trenger, sier Thomas Johansson, Country Manager VisitSweden Norge.

Heier på svenskene

Prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver i VisitSweden, Sanna Gsson Johnsen, mener kampanjens styrke ligger i en åpen og ekte kommunikasjon som vil fungere selv om den henvender seg til fire svært ulike land.

– En fare med slike crossmarket-prosjekter der man skal tilfredsstille alle, er at man risikerer å bli for generiske og ikke treffer noen. Men dette er ekte svenske «moments», og vi er trygge på at det å bli inspirert av andres øyeblikk er noe som gjelder svensker så vel som nordmenn, dansker, tyskere og hollendere, sier Gsson Johnsen.

– For oss har det aldri vært morsommere å reise til Sverige. Swedish Moments er en kampanje der alle små og store kanaler får lov til å spille sammen, og der vi fikk strategisk og kreativt spillerom for å gjøre noe helt annerledes enn det som er gjort før. Selv nå under OL tok vi oss litt i å heie på svenskene, sier Fosseidbråten

Se nettsiden her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.