Nye takter for Altibox

Arbeid av ANTI

Det blir action og ville stunts når både Sophie Elise og Magnus Carlsen slår seg sammen med YouTube-stjernerene RackaRacka.

Toppblogger Sophie Elise Isachsen og verdensmester i sjakk, Magnus Carlsen, er frontfigurer i ny reklamekampanje for fiberbredbåndsleverandøren Altibox. De actionfylte filmene er produsert av de australske Youtube-stjernene RackaRacka. En ny måte å tenke helhetlig rundt budskapsformidling, visningsflater og spredningspotensiale, ifølge Anti. 

I denne utviklingen har YouTube, og etterhvert Facebook, stått sentralt. Bare på førstnevnte lastes det opp over 300 timer video hvert eneste minutt. Konkurransen om seerne er knallhard, men med riktig innhold er mulighetene enorme. Som en konsekvens av dette har det oppstått en ny maktfaktor i underholdningsindustrien, youtuberne. 

– Dette følte vi var helt riktig i prosessen med å skape nye filmer for Altibox. Vi ville se om vi kunne slå sammen vår måte å tenke kommunikasjon på, med unge Youtube-stjerners måte å tenke underholdning på, sier Per Kristian Voss Halvorsen, kreativ leder i Anti. 

Til Norge med stuntmann i bagasjen

Tanken satte dem på sporet av RackaRacka, en av verdens mest suksessfulle YouTube-kanaler, med mer enn to millioner abonnenter. Tvillingbrødrene Danny og Michael Philippou (22) fra Australia har i løpet av to år blitt en YouTube-sensasjon, kjent for sine episke kamper mellom ulike karakterer fra underholdningsindustrien. Filmene deres er til sammen sett nærmere 200 millioner ganger. 

– Vi ble imponert over deres nedstrippede, «gjør det sjæl»-holdning til filmfaget. Filmene de lager er respektløse og ekstremt underholdende. Danny og Michael tilhører en generasjon som har vokst opp med internett, og akkurat som nettet selv, speiler filmene deres en verden der alt er mulig, sier Jason Kinsella

Filmene, som de stort sett har laget hjemme hos mor, er ufiltrerte og fulle av referanser til popkulturen på en uventet og interessant måte. Med virale hits som «Jedi vs Harry Potter» og «Halo vs Call of Duty», lå alt til rette for et interessant samarbeid. Prosjektet ble derfor å hente de to unge filmskaperne til Norge, sammen med deres faste stuntmann Judd Wild, som blant annet har spilt i Hollywood-blockbusterne «Mad Max» og «X-Men». 

Når viktige målgrupper 

Når det gjelder valget av aktører i filmene var også ønsket om stor oppmerksomhet avgjørende. Det var et ønske om å bruke representanter som på hvert sitt vis representerer nye måter å bruke nettet på. Valget falt på Magnus Carlsen og Sophie Elise Isachsen. Høyst ulike profiler, men begge med mange og svært lojale følgere.

Sophie Elise, som på kort tid har gått fra å være rosablogger, til å bli en betydelig samfunnsstemme, treffer en målgruppe som er vanskelig å nå i tradisjonelle kanaler. Følgerne av bloggen hennes, stort sett unge jenter, er også viktige påvirkere når familien skal velge å investere i fiberbredbånd som gir kapasitet nok til de unges måte å bruke nettet på. Filmen med Magnus Carlsen og hans app «Play Magnus», slippes i desember. Carlsen når en litt eldre målgruppe, der hovedvekten er menn i et alderssegment som oftest er beslutningstakere når det kommer til bredbåndsløsninger. 

– Valget av Sophie Elise og Magnus var også et distribusjonsvalg for Altibox. Sophie Elise følges av 249.000 på Instagram og har 50 000 daglige lesere av bloggen, mens Magnus har 397.000 følgere på Facebook og 111.000 på twitter. Sammen med Altibox sine egne følgere gir dette en solid distribusjon i sosiale medier allerede før det sponses poster for å nå et enda bredere publikum, sier Lene Bjørck i Altibox.

– Magnus Carlsen, som har en imponerende sjakk-karriere og er et forbilde for både unge og voksne. Han har bidratt til at sjakkspillere er blitt ivrige brukere av nettet, blandt annet gjennom sin app «Play Magnus». Carlsen er selv en sterk merkevare, og gjør ikke mange kommersielle samarbeid. Vi er derfor svært stolte av at han ble med på denne kampanjen. Sophie Elise er også et utradisjonelt valg i reklamesammenheng, men som en viktig stemmene for sin generasjon, har det vært spennende å gjøre dette samarbeidet med henne, fortsetter Lene Bjørck. 

Filmene blir også distribuert på TV, med kampanjestart 27. desember. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.