Det er vanskelig å gjette alder

Arbeid av TRY

Målsetningen med Vinmonopolets nye kampanje er å få flest mulig ungdom i alderen 18-25 år til å vise legitimasjon uoppfordret.

Vinmonopolet har en tosidig rolle i det norske samfunnet. De skal være både en førsteklasses faghandel og et sterkt alkoholpolitisk instrument for å sikre ansvarlig salg av alkohol. Vinmonopolet har med andre ord et klart samfunnsansvar når det gjelder å forhindre konsum av alkohol blant mindreårige samt et kontinuerlig fokus på alderskontroll i alle sine butikker. 

TRYs oppgave har vært å utvikle kampanjer som skal resultere i et økt fokus på aldersgrensen for kjøp av alkohol og fungere som en hjelp til de ansatte i deres jobb med å kontrollere kjøpernes alder. Målsetningen er å få flest mulig ungdom i alderen 18-25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. 

Innsikten om at «det er vanskelig å gjette alder» er det vanskelig å være uenig i. De over 25 kler seg for å se yngre ut, og de på 17-18 år kler seg for å se eldre ut. I målgruppen er klær og mote et hett tema. Noe som gjenspeiles blant de utallige motebloggene med skyhøye besøkstall. Hvis det har vært vanskelig å gjette alder før, er det i hvert fall vanskelig nå. Tar vi en titt på et kjøpesenter, på Karl Johan eller i skolegården så ser man at de samme støvlettene, de samme lange strikkegenserne og de samme vaffeljakkene går igjen blant alle uansett alder.

Og dette gjør ikke akkurat arbeidet til de bak kassa på Vinmonopolet noe lettere. Og det er nettopp denne problematikken vi vil bruke som kjerne i kommunikasjonen.

Kampanjen ser ut til å ha slått svært godt an i målgruppen, og alt etter en drøy uke har over 110.000 prøvd å gjette alder på utvalgte jenter i alderen 16 til 31 år.

Prøv selv her: visleg.no

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.