Det står en kanon på taket i Bjørvika

Arbeid av Superblaise

Hvordan rekrutterer man som stort og anerkjent konsulentfirma 30 digitale hoder til et nytt kreativt byrå? Ved å bygge en kanon på taket, selvsagt!

Deloitte Digital etablerer seg i Norge, og Superblaise fikk oppdraget med å lage en kombinert lanserings- og rekrutteringskampanje. Deloitte Digital skal skille seg ut fra resten av Deloitte, og formidle at de er et kreativt digitalt miljø, nettopp for å attrahere nye søkere og kunder.

– Sammen med Deloitte Digital ville vi lage en morsom kampanje som resulterte i kombinasjonen digitalt møter fysisk i den virkelige verden, sier Simon Ström, tekstforfatter i kommunikasjonsbyrået Superblaise.

Superblaise bygget en ballkanon som ble plassert på taket til Deloitte i Bjørvika. Stuntet ble promotert med en viralfilm i found footage-stil og en bakomfilm som tar for seg hele prosessen med å bygge kanonen og rigging på taket i Bjørvika. Kanonen kan styres via kampanjesiden deloittedigital.no/matchball og erstatter tradisjonelle tips-en-venn-løsninger i rekrutteringsprosessen.

– Deloitte skal kaste ball med de beste, og da må de kaste så innmari langt at det rett og slett er nødvendig med en kanon, sier Eirik Riis Mossefinn som har jobbet med kampanjen sammen med Simon Ström. 


– Kanonen gir deg muligheten å anbefale venner på en helt ny måte. Det er gøy å få ting i posten av noen du kjenner, spesielt hvis det er en ball selvfølgelig, fortsetter han. 

I skrivende stund har kampanjen nådd ut til totalt rundt 120.000 mennesker, og Deloitte Digital har kommet i kontakt med over 1000 potensielle kandidater en drøy uke etter lansering. 

– Sammenliknet med andre rekrutteringskampanjer vi har jobbet med, er dette enestående. Til tross for noen sleivskudd der kanonen har vært dårlig kalibrert og fyrt av baller til feil adressat (enkelte digitale byråer har mottatt baller som var myntet på noen helt andre), har responsen har vært udelt positiv, sier daglig leder i Superblaise, Joachim Levin.

– Når alle er på utkikk etter de samme menneskene, er man nødt til å stå ut for å få oppmerksomhet. Tilbakemeldinger Deloitte får fra sine nettverk, forteller oss at dette smitter av eller i organisasjonen, og vi tror vi bare vil se mer av denne formen for tilstedeværelse i forbindelse med rekruttering. Det handler om å involvere brukerne og gjøre konteksten relevant, fortsetter han.

Se bakomfilmen fra kampanjen her.

Se teaserfilmen her (er blitt spredt på Facebook med 36.000 visninger).


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.