– Kreativiteten har alltid vært sårbar

Naked-gründer og operativ styreleder i Karmarama, Jon Wilkins mener programmatisk reklame og andre digitale plattformer har gjort det mer problematisk å argumentere for kreativitet.

På konferansen «Creativity First: The Changing Face of Creativity», som foregår i Oslo 11. mai, er Jon Wilkins en av hovedattraksjonene. Naked-gründeren solgte nylig sitt nåværende selskap Karmarama, et av Englands beste kreative byråer, til det globale konsulentfirmaet Accenture, og vi spurte ham nylig om årsaken.

– Accenture har fantastiske koblinger til big business på ledelsesnivå, og de bistår en rekke selskaper med å omskape seg selv. Marketing går gjennom sin egen forvandlingsprosess for tiden, og markedssjefenes agenda er nå mer vidtfavnende og kompleks enn noensinne. Ved å kombinere Karmaramas ferdigheter på merkevare, strategi og kreativitet med Accentures ekspertise innen konsulentvirksomhet, teknologi og data, får vi en fenomenal og effektfull forbindelse, forklarer Wilkins.

Kreativitet, data og analyse

Wilkins har alltid vært en evangelist for kreativitet, men til tross for uttallige undersøkelser som viser at kreativitet er en lønnsom og aktet egenskap, synes han ikke det har blitt noe enklere å argumentere for det som metode i vår digitale tidsalder.

– Kreativiteten har alltid vært sårbar ettersom det er vanskelig å dokumentere den kreative effekten på resultater og suksess. Dette har blitt mer problematisk med veksten av digitale plattformer og programmatisk målretting. Kundene synes det er vanskelig å bedømme kreativitet, på grunn av dens subjektivitet sammenliknet med andre og mer kvantifiserbare og objektive tilnærminger. 

Han er likevel ikke i tvil om hvilken vei man bør gå.

– Den beste veien framover er en kombinasjon av den utrolige makten som ligger i kreativitet med styrken som ligger i data og analyse, for å skape mer resultatorienterte løsninger, avslutter Wilkins.

Ypperlig anledning

Jon Wilkins var en av Nakeds grunnleggere, og han var der i 13 år mens selskapet vokste seg til å bli en begydelig internasjonal aktør med kontorer i byer som New York, Melbourne, Sao Paolo, Paris, Singapore, Dubai og Tokyo. Han foreleser jevnlig ved arrangementer som IPA, The Word Federation of Advertisers og Cannes Lions.

«Creativity First: The Changing Face of Creativity» foregår på Plaza i Oslo 11. mai. Konferansen er utarbeidet av Kreativt Forum i samarbeid med Contagious i London. Dette er en yppelig anledning for byråer og annonsører til å utforske, diskutere og forløse kreative ambisjoner.

Mer informasjon om konferansen og påmelding finner du her: creativityfirst.no.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.