Fortum mobiliserer musikkstjerner for miljøet

Hvordan kan man få festivaler og konserter til å bli grønnere og mer bærekraftig? Du lar artistene stille kravene.

94619 5dac8 original

De fleste artister har en rider, en liste med krav de stiller til konsertarrangører. Riderens innflytelse på arrangøren er nærmest total, og enkelte artister har blitt verdenskjente for sine mange overdrevne og urimelige krav.

– Musikkfestivaler er kilde til mye glede, men dessverre også til mye avfall og forbruk av ikke-fornybare energikilder. Som en av hovedsponsorene til Øyafestivalen ble det naturlig for oss som energi- og gjenvinningsselskap å bidra til å gjøre festival-Norge enda grønnere, sier Stian Mathisen, kommunikasjonssjef i Fortum Norge.

Konseptet «The Green Rider» ble derfor utviklet, en rider hvor artistene erstatter sine vanlige krav med miljøkrav til arrangøren. Rideren består av fem punkter, og dekker de største miljøutfordringene med å arrangere musikkfestivaler:

  • Redusere bruken av fossilt brennstoff
  • Server mindre kjøtt
  • Unngå engangsplastikk
  • Bruk transport med lave utslipp
  • Begrens og resirkuler avfallet

Rideren inneholder også praktiske råd på hvordan musikkfestivaler kan imøtekomme artistenes miljøkrav

Join the change for a cleaner world

«The Green Rider» er utviklet av Trigger Oslo på oppdrag fra Fortum og i samarbeid med Øyafestivalen, Coda Agency og Greener Festivals. Stjerner som Sigrid, Unge Ferrari, Tommy Tee, Chiraq, Sondre Justad m.fl. signerte rideren etter et opprop fra over 1700 fans.

– Fortums misjon er «Join the change for a cleaner world». Vi ville derfor lage et konsept som gjorde det mulig for både artister, arrangører og fans å ta en aktiv rolle i arbeidet mot et grønnere festivalliv. Det gjorde vi ved å «hacke» artistenes egen rider og samtidig mobilisere fans til å legge press på artistene om å ta den i bruk. Deretter lot vi artistene selv spre budskapet til resten av musikkbransjen, sier Markus Eckbo Endresen, konsulent og kundeansvarlig i Trigger.

Billboard, et av verdens største musikkmedier, plukket opp saken og laget en omfattende artikkel om rideren. Det samme gjorde NRK Dagsrevyen, TV 2, Dagbladet og en rekke norske bransjemedier. The Green Rider blir løftet frem som et «best case» fra Fortum på hvordan jobbe med sponsorater.t

– The Green Rider ble akkurat den suksessen vi håpet at den skulle bli. Det var utrolig gøy å se artistenes engasjement for rideren, og ikke minst hvor positivt den ble mottatt av både media og folk flest. Denne oppslutningen er akkurat det vi i Fortum ønsker stå for når vi sier «Join the change for a cleaner world», sier Stian Mathisen.