Er du sikker på det?

Human-Etisk Forbund oppfordrer til kritisk tenking i stor kampanje.

Human etisk

Med ekte historier fortalt av mennesker som har endret egne oppfatninger, og enkle tips til hvordan vi lettere kan kjenne igjen hvordan vi lurer oss selv og andre, lanserer Human-Etisk Forbund kampanjen «Er du sikker på det?».

Gjennom å bidra til trening av muskelen for kritisk tenking, vil de motarbeide en samfunnsdebatt som blir mer og mer polarisert.

Kampanjen inkluderer flere uttak:

  • tre hovedfilmer med ekte historier om mennesker som har endret sitt verdensbilde og egne holdninger
  • animasjonsfilm som forklarer hvorfor det er så vanskelig for oss å endre mening
  • 20 videosnutter som tar for seg de typiske psykologiske feilslutningene (måter vi lurer oss selv på) og tankefeilene (måter vi lurer hverandre på), som vi alle er ofre for.
  • Podcast Opplysningsvesenet, ledet av forfatterparet Vibeke Riise-Larsen og Erik Thunstad som nylig ga ut boka «Kritisk tenkning – en enkel guide til å buke hodet godt» på Humanist forlag. Gjester som Harald Eia, Sigrid Bratlie, Andreas Wahl og Sunniva Rose.

Innholdet er produsert av Something Good og av kommunikasjonsavdelingen og andre fagressurser i Human-Etisk Forbund.

Inspirasjon og refleksjon, ikke pekefinger

I hovedfilmene møter vi blant andre Jan Øyan, en mann som møtte seg selv i døra da sønnen kom ut som homofil. Gjennom hele oppveksten hadde sønnen måttet forholde seg til kraftig homofobi, og ord som «mannsjitstapper» og «soper».

Homofili

Bjørn Thomas forteller om sin bakgrunn som høyre-ekstrem og Vigrid-medlem, og Caterina Cattaneodeler sin historie om da hun ble med i et alternativ miljø, og ble overbevist om at hun kurerte en begynnende kreft i seg selv.

Vigrid
Alternativ

– Vi ønsker å få folk til å stoppe opp og tenke over sitt eget verdenssyn. Når du er skråsikker på din egen holdning enten det er til homofile, konspirasjonsteorier eller naturmedisin, så kan det ha konsekvenser for andre enn deg selv. Vi lurer oss selv og vi lurer andre, og eneste måte å forebygge lureri innenfor viktige temaer, er å kunne drive kildekritikk og tenke kritisk, sier kommunikasjonssjef i Human Etisk forbund, Marit Øimoen og legger til:

– Jeg håper at folk vil finne noe som appellerer til akkurat dem, blant alt innholdet vi tilbyr i denne kampanjen. Her finnes noe for både hjerte og hode, og det er alvor og humor. Dessuten kan du velge det formatet du foretrekker; tekst, lyd eller video!

Hovedanimasjon

Ekte historier med ekte mennesker

Det er Something Good som står bak utarbeidelse av konsept, animasjonsfilmen og filmene der tre modige mennesker forteller om hvordan de har snudd 180 grader i synet på en sak:

– Vi lagde en animasjonsfilm som forklarer hvordan hjernen vår er som en muskel; den kritiske sansen må trenes for at den skal fungere bra, forklarer kreativ leder i Something Good, Markus Lind, og fortsetter:

– Etter å ha forklart hvordan vi funker, ønsket vi å finne ekte mennesker hvor skråsikkerheten har hatt en personlig konsekvens for dem. Å endre oppfatning om noe som identifiserer deg som deg er vanskelig nok – å ville stå frem med det er hakket vanskeligere så det var en krevende og spennende casting-prosess hvor vi til slutt endte opp med tre modige mennesker med hver sin gripende historie, sier Lind.

Et treningsstudio for vår kritiske sans

Thea Skyvulstad, kommunikasjonsrådgiver i Human-Etisk Forbund, har jobbet med utvikling av kampanjen fra ide til lansering, sammen med kollega og politisk seniorrådgiver Even Gran:

– Vi har gjennom arbeidet fulgt en ambisjon om at vi skal holde opp et speil for oss selv og for andre. Vårt mål er å skape bevissthet om at vi alle blir lurt av vår egen hjerne. Den trekker sammenhenger og konklusjoner helt selv, fordi det ofte er hensiktsmessig for oss at en god del av dagliglivets valg tas på automatikk. Men når det kommer til større spørsmål om hva som er sant og ikke, så gjelder det å koble på muskelen for kritisk tenkning.

Gjennom et eget «treningsstudio for kritisk tenkning», med lister over tankefeil og psykologiske feilslutninger, quiz og videoer med humoristisk snitt på nettsiden human.no, håper hun å nå frem til en bred målgruppe.

– Jeg håper at folk blir litt engasjert, og får seg noen aha-opplevelser. Det har i hvert fall jeg fått gjennom å jobbe med dette. Jeg har lært masse, og skal fortsette å trene!