«Følg opp» – kampanje for Verdensdagen for psykisk helse

Hjelper Verdensdagen å sette enkle ord på et vanskelig tema.

21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Gamere
21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Kajakk
21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Kollegaer
21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Nabofest
21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Star Wars
21 Verdensdagen Urban Dictionary Post Grønn Studenter

En fersk landsdekkende spørreundersøkelse utført av YouGov for Verdensdagen for Psykisk helse indikerer at Molte og Verdensdagen treffer blink med årets digitale reklamekonsept, «Følg opp». Årets konsept er en forlengelse av fjorårets kampanje, «Spør mer». Den illustrerer hvor lite som skal til for å se og løfte et annet menneske samt hvor viktig det er at vi gjør det. Dette var også utgangspunktet for briefen til marketingbyrået Molte som står for konsept, utforming og spredning av årets digitale kampanje. I følge Verdensdagens årlige omnibus synes nemlig 2 av 3 det er vanskeligere å snakke om sin psykiske helse enn om sin fysiske helse. Og 18-30 åringer kommer dårligst ut her.

God research er roten til en treffsikker kampanje

Årets kampanje består av en serie filmer og begrepsforklaringer basert på hverdagslige, gjenkjennelige situasjoner. De er ment å treffe bredt innenfor et stort segment; personer 18-30.

– Vi ser at konseptet og skissene vi har testet falt i svært god jord hos målgruppen. Over halvparten av de spurte sier at de liker filmen godt eller svært godt. Filmene ble oppfattet som Nyttig (34% i snitt / 39% på det beste), Engasjerende (32% / 40%) og Ekte (36% / 46%). De scorer også høyt på parametere som relevans og emosjonelt bevegende - og det er jo nettopp det som kjennetegner effektiv kommunikasjon. At i tillegg 26% sier at filmen skiller seg fra andre i samme sjanger viser at Verdensdagen for Psykisk helse har en unik stemme og et format som kan dyrkes og videreutvikles. Det er vi skikkelig stolte av, sier byråleder og tekstforfatter Guro Soelberg Martinsen og legger til at grundig research ofte hjelper på treffsikkerheten til en kampanje. (Artikkelen fortsetter under filmene).

Chat – student
Chat – kollega

En ordbok til selvhjelp – for lesing mellom linjene

I kombinasjon med filmene utviklet Molte også en Urban Dictionary for psykisk helse. Ord og begreper fra filmene blir forklart og skal inspirere målgruppen til å lese mellom linjene.

– Hva betyr egentlig «jeg kjenner så få der»? Kan det være at vedkommende egentlig vil være med på et vennetreff, men trenger en ekstra dytt og en hånd å holde i? Scenariene vi har dramatisert er lett gjenkjennbare og basert på kvalitative intervjuer og observasjoner for å treffe så godt og relevant som mulig. Å illustrere at terskelen for å ta «den vanskelige praten» ikke behøver å være så høy er essensielt her. Vi vet det kan være vanskelig å si rett ut at «jeg trenger hjelp» og likeledes «jeg ser at du sliter litt». Det å lære seg å tolke dagligdagse samtaler og å plukke opp signaler og små rop om hjelp tror vi kan bidra til at flere får det bedre, sier Guro.

Kampanjeelementene er utelukkende spredt der de kan ageres på og deles; i sosiale medier, og bygger opp mot selve dagen for Verdensdagen for Psykisk Helse, søndag 10. oktober. Moltes kreative og strategiske team består av digitalrådgiver Radoslaw Krzeski, grafisk designer Siri Topp Løvlien, prosjektleder Marit Falkenberg og tekstforfatter og konseptutvikler Guro S. Martinsen.

Verdensdagen for psykisk helse markeres 10. oktober og er Norges største kampanje om psykisk folkehelse.