Hvert atom er farge

Sølvrev og KODE museene er ute med ny kortfilm om kunsteneren Harriet Backer.

Hovedbilde

I forbindelse med vandreutstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge», som har premiere på Nasjonalmuseet i Oslo 30.september, vant Sølvrev anbudet om å lage kortfilm om en av landets viktigste malere. Oppgaven gikk ut på å skildre kunstnerens tid og arbeider fra Uvdal Stavkirke, og skulle levendegjøre Backer for seerne, samt stedet, interiøret og naturen rundt.

Filmen ble til ved hjelp av tildelte midler fra Sparebankstiftelsen DNB, som hadde bevilget penger til digital formidling av utstillingen.

– Under anbudsprossen leverte Sølvrev et bunnsolid tilbud, som var tydelig og transparent i alle ledd. Vi har jobbet med video og film på Kode i noen år, men sjelden med slike budsjetter. Det var veldig viktig for oss å være trygge i denne prosessen, med folk som kunne drive prosjektet framover og «ta hånd om» alt det praktiske. Dette skjønte vi fort at Sølvrev kunne gjøre, men aller viktigst: Vi var trygge på at de kunne levere den kvaliteten vi så for oss at filmen skulle ha, sier kommunikasjonsrådgiver i Kode, Anette Basso, om prosessen bak utvelgelsen.

Se filmen her.

En malerisk film

– Backer regnes som en av de fremste koloristene i norsk kunst, og hennes interesse for å fange sollyset i interiøret på et bestemt tidspunkt av dagen gjør at bildene hennes gjerne blir omtalt som «friluftsmaleriet innendørs». Backers bilder skulle først og fremst nytes som lys- og fargestudier, og med dette i bakhodet hadde vi et ønske om å lage en malerisk film, hvor vi jobbet aktivt med lys, farge og kontraster, sier art director Mariann Lunde om konseptet bak.

– Et krav vi fikk til filmen var at vi skulle benytte utdrag fra Backers egne brev fra årene i Uvdal, og det har vært ekstra gøy å lese gjennom brevkorrespondansen hun hadde med venner og bekjente. Det var mye smådrama rundt både måltider, vær og vind som gav et interessant innblikk i hvem Backer var som person. En ting som kommer tydelig frem, var hennes behov for å ha intellektuelle mennesker rundt seg, noe hun savnet veldig. Her har vi vært ekstra heldige, og hatt et stødig team fra Kode museene med på laget, som har bistått med sin ekspertise hele veien, både med utvelgelsen av sitater, men også med rekvisitter, fortsetter Lunde.

Kortversjon 1.
Kortversjon 2.
Kortversjon 3.

Over 800 år gammel kirke

Selve innspillingen fant sted i stavkirken fra 1100-tallet, som har et usedvanlig fargesterkt og rikt dekorert kirkeinteriør.

– Å filme i et så gammel bygg var helt utrolig. Alt vi omga oss med der inne hadde stått der lenge. Veldig lenge. Det gjør jo også at ting er skjørt, og vi må forholde oss til tydelige sikkerhetsrutiner. Vi fikk derfor en liste fra Fortidsminneforeningen som vi måtte forhold oss til når vi skulle filme, som tok for seg alt fra elektrisk utstyr til flytting av gjenstander. Men dette satte ingen demper på hva vi kunne få til inne i stavkirken, da vi hadde med oss en veldig dyktig gjeng som klarte å finne alternative løsninger på det meste, sier regissør William Glandberger.

L1070366
Fra innspillingen.
L1070376
L1070351

Fra Paris til Bergen

Utstillingen, som åpner på Nasjonalmuseet skal videre til Nasjonalmuseum i Stockholm og Musée d´Orsay i Paris, før den til slutt kommer «hjem» til Bergen og Kode. Som en del av materialet, skal filmen følge utstillingen.

– For oss har dette vært en utrolig spennende mulighet, hvor vi har fått lov til å levendegjøre en viktig del av kunstnerskapet til Backer, og gjøre det kjent for enda flere. Det at filmen også skal vises på Bergen Internasjonale Filmfestival i oktober, har blitt en veldig hyggelig bonus for hele teamet, som selvfølgelig også håper på visning i Stockholm og Paris. Det ville vært veldig stas, sier teamet bak filmen, Glandberger og Lunde.

– Som kunde er vi veldig stolte og glade for filmen! Vi har fått en film som har en varig kvalitet, også forbi utstillingsprosjektet, og som representerer kjernevirksomheten vår som kunstmuseum. Vi skal dele historier med folk, og nå gjør vi det på en måte som ivaretar både forskningen og formidlingen, og som handler om kunsten vi forvalter. Vi snakket faktisk om det på kontoret for en stund siden, at vi knapt kan huske et mer «smertefritt» filmprosjekt eller prosjekt generelt. Det har vært så deilig å jobbe sammen med folk som har vist en genuin interesse for historien, som har vært lyttende til ideene våre, og formet og løftet dem fram i verden på en god måte. Fra planleggingsmøter til innspilling og etterarbeid - her har Sølvrev holdt fast i prosessen, og vært tydelige og tålmodige med oss som kunde, avslutter kommunikasjonsrådgiveren blidt.

Andre involverte

D

Doan M.Nguyen

Lysmester

L

Lysassistent

Bengt Simonsen

L

Liv Bernhoft Osa

Stemme