Kampanjen markerer startskuddet for Landslovjubileet, og målet er å gjøre den «gjennomsnittlig kultur-, historie- og samfunnsinteresserte» nysgjerrig nok til å ville lære litt mer om en glemt, men viktig, del av norsk kulturhistorie.
– Dette har vært utrolig gøy, og jeg tror jeg kan snakke for hele teamet når jeg sier at prosjektet har føltes som en liten historietime. Vi har lært mye om en epoke vi visste lite om fra før, og håper flere får lyst til å gjøre det samme, sier Marianne Skøien Krognes, kundeansvarlig rådgiver i Anorak NoA.
Med Landsloven ble Norge først i Europa til å få en og samme fungerende lov for alle landets borgere. For sin tid hadde loven en sosial profil, med styrkede rettigheter for blant andre fattige og kvinner. Og selv om latin var det rådende lovspråket på den tiden, ble Landsloven skrevet på norrønt, for at alle skulle forstå den. Loven var i bruk i over 400 år.
– Selve lovbudene sier så mye interessant om tiden de er fra, at vi ville bruke kampanjen til å vise en størst mulig bredde av eksempler. Den kreative utfordringen lå derfor mest i uttrykket, hvor vi må hylle designerne våre for hvor fint det har blitt, og balanseringen mellom det historiske og det moderne, sier Stein Simonsen og Sebastian Pandonis, kreativt team i Anorak NoA.
– Ved å nøye utforske det rike håndverket bak de opprinnelige utsmykningene, har vi skapt et kampanjeunivers som ærer fortiden og peker mot fremtiden. Vårt mål var å fange essensen av de historiske illustrasjonene, samtidig som vi tilførte en moderne vri for å fornye opplevelsen og understreke relevansen i dagens samfunn, sier Svein Werner Lyngmyr og Louise Marie Pedersen som har stått for kampanjeuttrykk og design.
– Vi er svært fornøyde med kampanjen. Ideen kan fremstå enkel, men samtidig er den vågal – den består primært av sitater fra middelalderen og en gammel lov folk flest ikke vet så mye om. Med det flotte designet og gode vurderinger fra Anorak, har de likevel skapt et kampanjeuttrykk som vekker nysgjerrighet – akkurat slik vi håpet. De gode tilbakemeldingene fra publikum peker også mot at folk identifiserer seg med sitatene, og kampanjen skaper engasjement og diskusjon. Dermed bidrar den også til å skape et bånd mellom fortid og nåtid, som er midt i blinken for det vi forsøker å få til med denne omfattende formidlingssatsningen, sier Eline Skaar Kleven, direktør for kulturformidling ved Nasjonalbiblioteket.
Involverte byråer
Hilde Glesnes Steffensen
COO
Kristin Larsen
Seniorkonsulent
Andre involverte
Eline Skaar Kleven
Ansvarlig hos Nasjonalbiblioteket
Eirik Kydland
Ansvarlig hos Nasjonalbiblioteket
Thea Urdal
Ansvarlig hos Nasjonalbiblioteket
Ole-Albert Rønning Nordby
Ansvarlig hos Nasjonalbiblioteket
Gorm Kjelsrud Gaare
Ansvarlig hos Nasjonalbiblioteket