Helt på tampen av fjoråret, lanserte Atyp og Bufdir et nytt kommunikasjonskonsept med filmen «Den utenkelige overgangen». Filmen om en die-hard fotballfan som gjør det utenkelige for å ønske et barn velkommen, har gitt fantastiske resultater og har også blitt plukket opp av en rekke internasjonale bransjemedier. Nå er oppfølgeren klar, denne gang med en annen populær idrett og tematikk.
Bufdir ønsket å fortelle en historie om noe som egentlig er veldig opplagt, men som likevel altfor få kjenner til: Nemlig at man alltid søker løsninger i barnets nettverk og nærmiljø først, når et barn ikke lenger kan bo hjemme. Kampanjen er laget som en opptakt til Fosterhjemsuka 2024, som i år skal handle om nettopp nærmiljø og nettverk.
Teamet hos Atyp har vært Sindre Veseth Foss og Ulrik Solum Waagsether. I jakten på en representant for nærmiljøet til en ungdom, falt valget på en trener. Det er ikke uvanlig at trenere rundt om i landet velger å bli fosterfar eller -mor for en på laget.
– Vi hadde nylig laget en film med fotballtematikk, så vi brukte litt tid på å finne en annen idrett. Under idéarbeidet kom vi over den voldsomme økningen i hockey-interesse rundt om i landet. Det gjorde brått valget veldig enkelt, forteller Sindre Veseth Foss.
Som ramme for fortellingen valgte teamet å gjøre en tvist på en klassisk fortelling om et idrettstalent.
– Fortellinger om unge idrettstalenter blir ofte fortalt gjennom barndomstreneren. Den handler da gjerne den om en ung utøver som tidlig stakk seg ut, med en ukuelig vilje, endeløse timer på banen alene, som gjorde og ofret mer enn andre for å bli best. Men vi tenkte, hva om vi vrir denne type historie til å handle om en ung gutt som egentlig trengte noe helt annet?, forteller teamet.
Filmen er produsert av Fantefilm, med Marius Holst på regi.
Hockey-miljøet stiller opp
Kombinasjonen av hockey-tematikk og en viktig sak gjorde inntrykk på Norsk Topphockey, som stiller seg helhjertet bak kampanjen og bidrar med et stort antall arenavisninger. 70-sekundersversjonen av filmen skal vises på alle storskjermer i alle haller under NM-sluttspillet i ishockey. Eliteserieklubbene deler også filmen i sine SoMe kanaler.
Involverte byråer
Marius Jensen
Strategisk rådgiver
Susanna Bakken Nielsen
Medierådgiver
Marius Holst
regissør
Gaute Gunnari
Foto
Caroline Mathisen
Produsent
Tyra My Grønsund
Produksjonsleder
Thomas Trælnes
Klipp
Jonas Aarø
Klipp
Svein-Ketil Bjøntegård
Lyddesign
Henry Cummings
Online
Mari Ellefsæter
Post produsent
Andre involverte
Trine Lie Larsen
Kommunikasjonsdirektør i Bufdir
Karoline Kvellestad Isaksen
Kommunikasjonsrådgiver i Bufdir
Elisabeth Ørving
Spesialrådgiver i Bufdir
Lisa Brodshaug
Kampanjerådgiver i Bufdir