Over 200 barn i Norge trenger et fosterhjem, og behovet er økende. Dette til tross for at hele 19 prosent av nordmenn over 18 år svarer at de er positive til å bli fosterforeldre nå eller på sikt. Bufdir ønsket seg derfor et nytt kommunikasjonskonsept, som kan få flere til å se verdien av et slikt oppdrag, og som i større grad formidler at jobben som fosterforeldre er «krevende, men verdt det».
En ny taktikk
– I Norge har fosterhjemsrekruttering historisk fokusert på barna som trenger et nytt hjem, og deres historier. Gitt den lave konverteringsraten sett opp mot antall interesserte, tok vi et strategisk valg om å gi hovedrollen i kommunikasjonen til de potensielle fosterforeldrene. Å få et nytt barn inn i huset er jo ikke bare et nytt kapittel i livet til barnet, men også et nytt kapittel i livet til foreldrene, sier strategisk rådgiver i Atyp, Marius Jensen.
Bufdirs egne undersøkelser pekte også på en annen stor utfordring.
– Vår innsikt viser at når det kommer til vurderingsfasen, er kvinner mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må ta sammen, ville vi denne gangen kommunisere mer direkte til menn. Derfor ønsket vi en historie der mannen spiller hovedrollen, sier kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Trine Lie Larsen.
Så hvordan få flere menn på banen?
Et naturlig sted å begynne å lete var i fotballens verden. For få ting vekker så sterke følelser som fotball. Hele 128.000 nordmenn er medlem i en norsk supporterklubb for et fotballag på balløya. Det er langt flere enn de som er med i supporterklubbene til norske eliteserielag. Det er også langt flere enn medlemstallet til alle de politiske partiene i Norge til sammen.
En utenkelig overgang
– Liverpool er fotballklubben i Norge med flest supportere. Samtidig som stadig flere norske barn går på trening med drakten til en av verdens beste spisser på Manchester City. Her fant vi et premiss for å fortelle en historie med en mann i hovedrollen. For du bytter aldri fotballklubb. Uansett. Eller? forteller tekstforfatter Ulrik Solum Waagsether.
You’ll Never Walk Alone
Etter å ha sikret rettighetene til verdens mest kjente fotball-hymne, ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen.
– Låta passer like godt til en film om barn i fosterhjem som en film om en lojal fotballsupporter, sier Art Director i Atyp, Sindre Veseth Foss.
Filmen er produsert av Fantefilm, med en noe motvillig Manchester United-supporter Marius Holst på regi, og produsent Caroline Mathisen.
Lissepasning til media
Reklame- og mediebyrået Atyp er ansvarlig for både strategi, reklame og media på kampanjen. Filmen hadde premiere 2. juledag, også kjent som fotballens høytidsdag «Boxing Day» og skal følge Premier League-sendingene til Viaplay utover sesongen.
Involverte byråer
Marius Jensen
Strategisk rådgiver
Randi Repstad
SoMe-spesialist
Ludvig Fjellberg
Innholdskreatør
Marius Holst
Regissør
Oskar Dahlsbakken
Foto
Caroline Mathisen
Produsent
Tyra My Grønsund
Produksjonsleder
Thomas Trælnes
Klipp
Tormod Ringnes
Lyd
Henry Cummings
Online
Mari Ellefsæter
Post produsent
Goran Obad
Lyddesign
Andre involverte
Trine Lie Larsen
Kommunikasjonsdirektør i Bufdir
Karoline Kvellestad Isaksen
Kommunikasjonsrådgiver i Bufdir
Elisabeth Ørving
Spesialrådgiver i Bufdir