Den utenkelige overgangen

Atyp og Bufdir fikk med Marius Holst på laget, i kampen for å få flere menn på banen i fosterhjemssaken.

Bufdir1

Over 200 barn i Norge trenger et fosterhjem, og behovet er økende. Dette til tross for at hele 19 prosent av nordmenn over 18 år svarer at de er positive til å bli fosterforeldre nå eller på sikt. Bufdir ønsket seg derfor et nytt kommunikasjonskonsept, som kan få flere til å se verdien av et slikt oppdrag, og som i større grad formidler at jobben som fosterforeldre er «krevende, men verdt det».

En ny taktikk

– I Norge har fosterhjemsrekruttering historisk fokusert på barna som trenger et nytt hjem, og deres historier. Gitt den lave konverteringsraten sett opp mot antall interesserte, tok vi et strategisk valg om å gi hovedrollen i kommunikasjonen til de potensielle fosterforeldrene. Å få et nytt barn inn i huset er jo ikke bare et nytt kapittel i livet til barnet, men også et nytt kapittel i livet til foreldrene, sier strategisk rådgiver i Atyp, Marius Jensen.

Bufdirs egne undersøkelser pekte også på en annen stor utfordring.

– Vår innsikt viser at når det kommer til vurderingsfasen, er kvinner mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må ta sammen, ville vi denne gangen kommunisere mer direkte til menn. Derfor ønsket vi en historie der mannen spiller hovedrollen, sier kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Trine Lie Larsen.

Så hvordan få flere menn på banen?

Et naturlig sted å begynne å lete var i fotballens verden. For få ting vekker så sterke følelser som fotball. Hele 128.000 nordmenn er medlem i en norsk supporterklubb for et fotballag på balløya. Det er langt flere enn de som er med i supporterklubbene til norske eliteserielag. Det er også langt flere enn medlemstallet til alle de politiske partiene i Norge til sammen.

En utenkelig overgang

– Liverpool er fotballklubben i Norge med flest supportere. Samtidig som stadig flere norske barn går på trening med drakten til en av verdens beste spisser på Manchester City. Her fant vi et premiss for å fortelle en historie med en mann i hovedrollen. For du bytter aldri fotballklubb. Uansett. Eller? forteller tekstforfatter Ulrik Solum Waagsether.

You’ll Never Walk Alone

Etter å ha sikret rettighetene til verdens mest kjente fotball-hymne, ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen.

– Låta passer like godt til en film om barn i fosterhjem som en film om en lojal fotballsupporter, sier Art Director i Atyp, Sindre Veseth Foss.

Filmen er produsert av Fantefilm, med en noe motvillig Manchester United-supporter Marius Holst på regi, og produsent Caroline Mathisen.

Lissepasning til media

Reklame- og mediebyrået Atyp er ansvarlig for både strategi, reklame og media på kampanjen. Filmen hadde premiere 2. juledag, også kjent som fotballens høytidsdag «Boxing Day» og skal følge Premier League-sendingene til Viaplay utover sesongen.

Involverte byråer

Fantefilm
Fantefilm Filmproduksjon
M

Marius Holst

Regissør

O

Oskar Dahlsbakken

Foto

C

Caroline Mathisen

Produsent

T

Tyra My Grønsund

Produksjonsleder

Uhørt
Uhørt AS Etterarbeid
T

Thomas Trælnes

Klipp

T

Tormod Ringnes

Lyd

H

Henry Cummings

Online

M

Mari Ellefsæter

Post produsent

Ohlogy logo
Ohlogy Lyddesign
G

Goran Obad

Lyddesign

Andre involverte

T

Trine Lie Larsen

Kommunikasjonsdirektør i Bufdir

K

Karoline Kvellestad Isaksen

Kommunikasjonsrådgiver i Bufdir

E

Elisabeth Ørving

Spesialrådgiver i Bufdir