SAIH med deepfake-influencere

SAIH får hjelp av deepfake-Jonas, deepfake-Jens og deepfake-Donald for å minne studenter om å stoppe og tenke, før de liker og deler ting i sosiale medier.

Jonasdeepfake kopix

– Det er enklere enn noen gang å produsere og spre falske nyheter, enten hensikten er å tjene penger, påvirke deg, skape informasjonskaos eller bare ren trolling. Man skulle kanskje tro at de som har vokst opp med sosiale medier lettere gjennomskuer falske nyheter og desinformasjon, men en fersk rapport fra Medietilsynet viser at de yngre (16-24) og de eldre (60-80) sliter mest med å håndtere det, sier Hector Ulloa, leder i SAIH.

SAIH står bak en rekke arrangementer for studenter der de belyser desinformasjonens påvirkning på demokratiet. De har også utviklet en enkel guide, eller sjekkliste, for å enklere kunne unngå fake news-fella i feeden.

– Når samfunnet oversvømmes av informasjon og fake news, som er stadig vanskeligere å avsløre, skaper det gode kår for konspirasjonsteorier og et polarisert debattklima. I sum er det en utvikling som kan gjøre stor skade på demokratiet, sier Ulloa.

Deepfake-influencers

Brunch Oslo står bak kampanjen, som ved hjelp av en app til 500,- og en god imitator, fikk med deepfake-versjoner av Jonas, Jens og Donald Trump til å promotere guiden.

– Vi tror ikke så mange lar seg lure av akkurat våre versjoner, men vi både frykter og fascineres av tanken på hvordan vi vil manipuleres i fremtiden. Anbefaler å sjekke ut Jonas Bendiksens prosjekt «The book of Veles». En fake fotodokumentar som lurte en hele fotoverden, om byen som ble kjent for sine trollfabrikker i forkant av valget i USA 2016, sier Stine Wolff Helgesen, prosjektleder i Brunch.

Andre involverte

J

Jørgen Westerberg

Motion design og teknisk regi

R

Ruben Kvålseth

Stemmelegging

T

Trine Grüner

Ansvarlige fra kunde