Twist er en kjent og kjær klassiker i de norske hjem, men møter hardere konkurranse i dag enn noen gang tidligere, spesielt blant yngre forbrukere. For å blåse nytt liv i Twist, har Freia sammen med SMFB utviklet en ny kampanje for å gjøre Twist til den naturlige «ta med»-gaven.
Direktesendt spenning
Freia gjorde noe veldig få annonsører har gjort til nå: arrangerte en direktesendt konkurranse på Facebook Live: «Førstemann til Mona». Den første som ringte på med en pose Twist skulle få 10.000,- og en koselig middag med Mona, som hadde laget fiskekaker.
I direktesendingen kunne folk se Mona forberede middagen, mens Freia live-chattet med ivrige følgere.
– Det store spørsmålet var jo selvsagt om noen i det hele tatt ville komme, sier Brand Manager for Twist i Freia, Tone Cathrine Stenberg. – Vi hadde et håp, men ingen garantier om dette ville fungere. Men vi ville prøve allikevel, da vi trodde på ideen, sier Stenberg.
Umiddelbar respons
Fra sekundet sendingen begynte, kunne Freia se seertallet vokse, og reaksjonene fra folk lot heller ikke vente på seg. Etter bare 23 minutter ringte det på døren, ikke lenge etter at Mona hadde satt fiskekakene på bordet. En Oslo-jente så sendingen, og hadde løpt ut døren med en pose Twist hun heldigvis hadde liggende. Hun ble tatt imot med konfettikanoner og korps, der blomster og en sjekk på 10.000 kroner ble overrekt.
Facebook Live når kun de som følger den gjeldende Facebook-siden, og det er ikke mulig å kjøpe større rekkevidde som ellers hos Facebook. – For oss var dette en spennende mulighet til å teste noe nytt, samtidig som vi ikke var avhengige av at hele landet skulle få se live-sendingen, sier konsulent i SMFB, Torstein Drogseth. – Det er den kjøpte distribusjonen av «dokumentasjonen» som egentlig er reklamen her, men fordi vi gjorde det på ordentlig så tror vi det vil være mer interessant for folk, sier Drogseth.
Viktig å prøve
Freia og SMFB har lagt mye arbeid i å finne nye måter å nå forbrukere på, nå sist med «Kongens nei»-sponsoratet til «m» og kunstprosjektet i skogen for Kvikk Lunsj Mørk. Twist er siste kampanje ut, som en av veldig få kampanjer som utnytter Facebook Live.
— Facebook-feedene til folk er jo full av reklame om dagen, som gjør det enda vanskeligere å få folk til å bry seg. Derfor er det kjempeviktig å forsøke å skape historier på nye og engasjerende måter, sier kreatør i SMFB, Hans Martin Rønneseth.
Dokumentasjonen av stuntet vil bli promotert på sosiale og digitale kanaler, og vil støttes av utendørs. Målet er at flere tar med seg en pose Twist når de skal på besøk, enten de blir invitert live på Facebook, eller på mer normale måter.
Andre involverte
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2016 Sosiale medier