Interaktiv markedsføring har blitt sosial

Sosiale medier har gått fra burde-burde til skal-med i digital markedsføring siste året. Det er Gulltaggen 2010 et tydelig bevis på. Facebook har gått fra å være et fenomen til å bli en betydelig markedskanal for norske bedrifter, skiver Ole Emil Johnsen, faglig leder i Colt.




Da Colt vant Gullkorn i 2008, gjorde vi det på bakgrunn av foregangsarbeidet vi gjorde i bransjen når det gjaldt å sette sosiale medier på agendaen for PR-byråer. Vi vant uten å nominere et eneste kundecase. Prisen var et symbol på at medieverden hadde gått videre, og at resten måtte komme etter.

I 2009 ble jeg med å starte Hashtaggen, en arbeidsgruppe i regi av INMA for å øke kunnskapen og fagkompetansen rundt sosiale medier i Norge. I 2010 fikk vi en egen kategori i Gulltaggens prestisjefylte konkurranse. I sitt første år ble Sosial mediestrategi den kategorien med flest innsendte bidrag. Hele 29 bidrag ble sendt inn, og sosiale medier var i tillegg en sentral del i mange av de andre kategoriene.

Da vi i Hashtaggen søkte etter caser som vi kunne bruke under workshop-dagen på Gulltaggen fikk vi inn over 60 bidrag. Det ble valgt ut seks svært ulike case, som vil være helt nye for de fleste. Dette vil kanskje bli den mest besøkte workshopen under Gulltaggen på tirsdag i konkurranse med 22 andre veldig spennende workshops.

Markedskanalen Facebook. Da Facebook lanserte nye funksjoner under F8 i forrige uke, åpnet de også opp for tettere integrasjon mot mediehus og bedrifter. Dette gjør det enklere for profesjonelle aktører å involvere sine målgrupper via plattformen «alle»befinner seg på.

Facebook har blitt en seriøs markedskanal, både for høy distribusjon av budskap, men også for å øke kundetilfredshet, minimere barrierene for kundenes kontakt med organisasjonen, og nyskapning gjennom interaksjon med målgruppen.

Økt lojalitet og goodwill er den viktigste valutaen bedrifter får ved å kommuniser via Facebook.

Forstå kommunikasjonsmulighetene i teknologien
Markedet er modnet. Teknologi er ikke verdt noe, før man forstår hvordan man kan ta den i bruk. Året 2009 var nok året hvor mange bedrifter investerte i å forstå teknologien, og sette det i en kontekst relatert til kommunikasjon og markedsføring.

Vi i Colt gleder oss over utviklingen, og er stolte av å ha vært en del av den. Sosiale medier blir sjeldnere avfeid som vås og tidstyveri. I stedet ser vi hvordan organisasjoner tar etter forbrukerne, og tilpasser kommunikasjonen den nye mediehverdagen.

Vi gleder oss nå til å se flere innovative måter å kommunisere med ens målgrupper på via digitale flater på årets Gulltaggen. Do you Like?

Ole Emil Johnsen er partner og faglig leder for sosiale medier i Colt Kommunikasjon.