Kreativt alvor 2024: Gjenoppliv Reklame for Alvor
Fred Hauge tar stafettpinnen fra Petter Gulli og foreslår en gjenoppliving av den årlige dugnadskampanjen fra reklamebransjen, med ny form og nytt formål.
Hva har du som enkeltindivid og byrået ditt tenkt til å gjøre med at reklame- og PR bransjen er turboen på forbrukermaskineriet som bidrar til at vi globalt forbruker 70 prosent mer enn hva kloden klarer å regenerere hvert år? Det betimelige spørsmålet stilles av Petter Gulli i Kampanje: Nei til våpen, olje og fast fashion er ikke nok.
Det nedslående svaret er at bidrag fra enkeltindivider og enkelte byråer neppe er nok. Samarbeid må til skal det føre til mer enn pleiing av egen samvittighet og grønnvasking av eget byrå.
Så hva kan reklame- og PR-bransjen bidra med ved å forene kreative krefter og strategiske ferdigheter for å få folk til å ikke bare akseptere, men også omfavne, det å eie og konsumere mindre, og til og med være stolte og glade over å gjøre det? (slik Gulli spør i Kampanje.)
Petter Gulli sto også i fronten av en oppfording til Kreativt Forum i 2010 om å la det årets Reklame for alvor-kampanje gå til å skape forståelse i det norske folk for at vi er nødt til å gjøre store endringer. At vi faktisk er nødt til å forandre våre holdninger og vår adferd – både for å redusere vårt forbruk av jordens ressurser, og for å lære oss til å forbruke på andre måter.
Oppfordringen i 2010 førte ikke frem, og den årlige bransjedugnaden Reklame for alvor ble stille avviklet i 2018.
– Hvordan gjøre «brukt» til et sterkt og populært brand?
Kan dugnaden gjenoppstå i ny form nå, når temperaturene øker og alvoret rykker nærmere? La meg følge opp innlegget til Petter med en tanke som gjenbruker noe av oppfordringen fra 2010:
Gjenoppliv Reklame for alvor i 2024 med kun én problemstilling: Hvordan gjøre «brukt» til et sterkt og populært brand? På tvers av alle produktkategorier (med mulig unntak for kistene som brukes ved kremasjoner).
Invitér reklame og PR byråer pluss studiesteder som Westerdals og fagskolen Kristiania til å delta ved å melde på navngitte team. Teamene må si ja til at en sponsor som TV 2 eller Schibsted får følge deltakerne og lage reality-innhold om arbeidet med oppgaven, mot at sponsor stiller reklameplass til rådighet for å vise vinner-løsningene.
Merkevarebygging krever langsiktighet og jevnlig fornyelse, så gjenbruk problemstillingen over flere år slik at stadig nye krefter får bygge videre og styrke merkevaren «brukt».
Så hvem vet, kanskje kan du som enkeltindivid og byrået ditt (eller studiestedet ditt) i 2030 skryte av å ha vært med på å gjøre «brukt» til en sterk og populær merkevare i et av verdens mest overforbrukende land?
Fred Hauge
Fred Hauge
Tekstforfatter, kreatør og rådgiver med lang bransjebakgrunn fra blant annet Geelmuylden Kiese, Hyper, Tribal DDB, Hei, SLB og New Deal DDB.