Slutt å lage så sjukt gode designskisser

Bli heller mer handlekraftig ved å involvere deg i systemet og i koden.

Skjermbilde 2020 08 04 kl 17 10 44
Illustrasjon: Netlife Design
Profile 1

Dette innlegget er skrevet av Kevin Bodi, som jobber med tjenestedesign og design hos Netlife.

Kjære designer som lager pikselperfekte skisser av fullstendige løsninger. KUTT UT! Ikke bruk masse tid på at alt skal se perfekt ut, at alle sidene skal være på plass og at til og med overganger eller bevegelser skal fungere.

Du kjenner sikkert selv igjen når du sitter med et så stort Sketch- eller Figma-udyr at alt du får gjort på en dag kanskje bare er å endre på utseendet til en punktliste. Mest fordi endringen blir etterfulgt av en svært arbeidskrevende økt der du må pushe piksler på resten av skissene fordi noe flyttet seg på en måte det ikke skulle.

Veldig mange utviklere og prosjektledere bryr seg heller ikke nok om piksel-endringene dine til å gi det høy nok prioritet. Det er ikke fordi de ikke bryr seg om designet, men fordi de ofte jobber med å løse mer overordnede tekniske oppgaver for at løsningen i det hele tatt skal fungere som den skal. Det store skisse-sandslottet som du har ofret så mye tid på, virker plutselig mer og mer distansert fra sluttproduktet etterhvert som tunge og «midlertidige» kompromisser gjøres. Du får mindre kontroll og muligheter til å påvirke produktet videre.

Lær litt kode

Heldigvis trenger ikke bildet å være så mørkt som jeg har malt det til nå. Ved å lære deg bittelitt kode, kan du både bruke tiden din i designprogrammene bedre, du kan selv ta del i utviklingen av produktet og jobbe ut fra prioriteringer som du ser på som viktigere fra et design-faglig perspektiv. Du eliminerer flere av drakampene som går fram og tilbake når designet i produktet ikke blir som planlagt på grunn av tekniske begrensninger, misforståelser eller hittil uforutsigbare situasjoner.

Du tar kontroll over sluttproduktet.

Du trenger ikke å bli en tech-guru heller, bare du kan litt CSS, forstår hvordan elementer skal grupperes og kode kan gjenbrukes, er du på god vei. Resten av kunnskapen kan du google eller tilegne deg underveis. Andre «alternativer» til CSS som SASS, LESS, Bootstrap og Tailwind er alle basert på CSS, så veien til disse er heller ikke lang. Å kunne klare å starte opp prosjekter på din egen maskin eller opprette og migrere dine egne «kopier» av prosjekter i GIT, er relativt enkle ting som enhver utvikler kan hjelpe deg med. Plutselig har du et utgangspunkt som kan gjøre deg til både en handlekraftig og en konkurransedyktig designer videre i karrieren.

Detaljerte designskisser fungerer så klart bra for å demonstrere det overordnede designet, for å utvikle stilen og selvfølgelig en sjelden gang når det er behov for forankring av design-retningen. Veldig ofte så kan detaljert design legges til side hvis man for eksempel skal designe, teste eller iterere på større flyter. Det er heller viktigere at man setter klare regler og føringer for hvordan designet skal fungere og at det gjøres tydelig for utviklere hva som er gjennomgående stiler, regler og elementer.

Mitt tips til deg er derfor, hvis du har litt tid eller et fagbudsjett å bruke i år, lær deg å også bli en designer i kode.