Nej, nej, nej, Norwegian!

Da Norwegian satte opp et stort board med påskriften «Du er på feil flyplass!» midt på territoriet til den konkurrerende flyplassen Landvetter, satte svenskene foten ned.



– Vi hadde booket et stort board som sa «Du er på feil flyplass!» midt inne på Landvetter. Alt var godkjent og det gjensto bare å henge det opp. Da skjønte de plutselig hva som var i ferd med å skje, og satte foten ned, forteller markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian.

Småfrekke
Historien illustrerer hvordan det norske flyselskapet går til verks for å kapre svenske kunder til sin nye flyplass, Moss Lufthavn Rygge, som åpnet 14. februar. Virkemidlene er småfrekke. I Göteborg er det satt opp boards som gratulerer svenskene med deres nye flyplass. Langs E6 fra Strömstad til Göteborg er det satt opp boards som er til forveksling like veiskiltene som viser hvor langt det er til europeiske storbyer, men hvor avstandstallet er skiftet ut med prisene på Norwegians flyvninger til London, Athen og Barcelona.

Hvordan har dere fått tillatelse til et slikt stunt fra svenske veimyndigheter?
– Nei, det kan du si. Men det har vi altså fått til, og jeg tror ikke det har vært noe særlig diskusjon rundt det, sier Braathen, som ikke vet om de hadde fått tillatelse til det samme her hjemme.

– Stor kampanje
Markedsføringen i Norge og Sverige av Moss Lufthavn Rygge er en storsatsing fra Norwegians side. Flyselskapet bruker 20 prosent av årets markedsbudsjett for ferie- og fritidsreiser på kampanjen, som er gjort av reklamebyrået Volt i Sverige og av DDB i Norge.

Ferie- og fritidsreiser utgjør rundt en fjerdedel av det totale markedsbudsjettet til Norwegian. På begge sider av grensen har Norwegian gjort seg synlige både utendørs og i annonser. I Sverige har de tillegg brukt radio til å få frem budskapet, og Moss Lufthavn Rygge domineres ifølge Braathen fullstendig av Norwegian-dekor.
– Rygge-kampanjen er stor. Totalt sett er den absolutt en av våre større, sier Braathen.

Fornøyde svensker Hun ser fram til å få tall på hvor passasjerene deres kommer fra, slik at hun kan kontrollere hvor mange svensker de har klart å kapre.
– Kampanjen har i alle fall blitt godt mottatt av svenskene. Vi har fått god respons på den direkte, tøffe og spøkefulle tonen vår. Og flyvningene fra Moss Lufthavn Rygge selger over all forventning. Vi fyller flyene. Det går så det suser!

Svenskene virker også fornøyde med det utvidede flytilbudet, selv om det kommer fra nabolandet i vest. Det kan i hvert fall sies om Strömstad-ordfører Ronnie Brorsson, som tror åpningen av flyplassen «bare er begynnelsen» og mener den vil ha stor betydning for næringslivet i Bohuslän.
– Vi har lengtet etter dette, sier han til Göteborgs-Posten.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.