Kreatører på vift i New York

Et knippe bestående av tolv kreatør-team fra norske byråer kom nylig hjem fra en oval helg i New York, en årlig påskjønnelse fra P4-gruppen og Bauer Media til teamene med vinnerjobber i Sølvmikken.

92846 b009d original

Sølvmikken er den månedlige konkurransen som kårer den beste radioreklamen i Norge, arrangert av P4-gruppen og Bauer Media. Økt effekt for kunden er målet med all reklame, men her i Norge er det altså en mulighet for at det kreative teamet bak den beste radioreklamen i tillegg vinner en billett til New York.

En bit av det store eplet

I år reiste team fra Los & Co, Maverix, Creuna, Både Og Radiobyrå, Futatsu, Hausmann, Per Høj, Anorak, Kitchen og Verdens Sterkeste Mann. Hos sistnevnte var det Kjetil Røst Nilsen som dro, og han forteller at lysten til en reprise allerede er veldig stor, mens lysten til å lage god radioreklame er tilsvarende

– De reisende var et veldig hyggelig knippe mennesker, og programmet var en akkurat passe blanding av kuratert kultur, omvisning til Warhol-utstilling i Whitney Museum, samt comedy club, og frilek til å oppleve en av verdens mest spennende byer, forteller Røst Nilsen.

– I likhet med gode travkusker kjenner folkene i P4-gruppen og Bauer Media viktigheten av akkurat passe stramme tøyler, fortsetter han.

Han setter pris på Kreatører på tur som en ekstra gulrot i jobben.

– Det er ikke flere om benet i hver månedlige sølvmikk-kåring enn at en bit av det store eplet er innen rekkevidde for de aller fleste. Og så er jo radioreklame i tillegg, med sin fleksibilitet, sitt humør og sine lave skuldre, kanskje det mediet det er aller morsomst å utvikle innhold for.

Han tenker imidlertid at en kunne trenge litt fersk blod i radioreklamebransjen.

– Det er samtidig ikke til å komme vekk fra at snittansienniteten blant de premierte er relativt høy, så vi håper denne gulroten får flere unge team til å bli kjent med radioreklamens gleder.

– Viktig for oss som bransje

Charlotte Førli, som er Markedsdirektør i P4-gruppen, mener Sølvmikken og Kreatører på tur har en tydelig misjon.

– Det er viktig for oss som bransje å sette fokus på kvalitet på radioreklamen da den kreative løsningen er helt avgjørende for hvordan annonsørene klarer å utnytte radioens iboende egenskaper til å skape oppmerksomhet og mersalg, sier hun.

Markeds og Analysedirektør Bjarte Øgrey i Bauer Media er enig.

– Når mellom 10 og 15 prosent av innholdet vi kringkaster i løpet av en dag er reklame, sier det seg selv at vi er svært opptatt av at det som produseres skal holde en meget høy kvalitet, sier Øgrey.

Han viser til at radiolytterne sjelden eller aldri slår av radioen eller skifter kanal under reklamepausene.

– Kun 6-8 prosent av lytterne gjør dette, og det er langt færre enn på TV.

Ti nye muligheter til å sikre seg en billett

Årets første vinnere av billetter til NY-tur i 2020 er Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen i Futatsu (januar) og Gry Sagvolden og Thale Høy Petersen i Kitchen (februar).

Og fremdeles er det ti nye muligheter for å sikre seg en billett.

Kreatører på tur ble i år arrangert for 14. år på rad. Turen har tidligere gått til Madrid, Barcelona, Toscana, St. Petersburg, København, Berlin, Roma og San Sebastian, og de siste fire årene til New York.

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Formålet med prisene er å hedre og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioreklamearbeider. Månedens beste arbeid går automatisk videre til juryering i Årets beste radiospot i Gullblyanten. Sølvmikkens formål er å vise det beste av kreativ kommersiell radiokommunikasjon i Norge. Sølvmikken skal bidra til å heve ambisjonsnivået og inspirere den enkelte utøver til kreativitet, kreativ problemløsning, nyskapning og fornyelse.