Bråstopp i luksusmarkedet

De rike bruker mindre penger, luksusannonsører slanker annonsebudsjettene og magasiner og aviser blir tynnere.

7447 d2fe2 original

Luksusmerkevarene har klart seg nogenlunde bra gjennom store deler av året, men nå lider de. Forbruket av luksusvarer i USA har alene i oktober blitt redusert med 20.1 prosent, ifølge MasterCard SpendingPulse, som beregner forbruk i detalj- og servicesektorene.

Det er en nedgang som betyr dårlig nytt for ukeblader og aviser i USA, som har blitt stadig mer avhengige av annonsering for luksusvarer.

Slankere Vogue Reklameantallet i de mest kjente luksusmagasinene falt med 22 prosent mellom forrige desembernummer og årets, ifølge New York Times. For eksempel har Vogue slanket årets desembernummer fra fjorårets 284 til 221 sider. Bladet Food & Wine har gått ned fra 160 til 126 sider.

Slikt fører til slanking hos bladutgiverne, og i oktober annonserte Condé Nast at de vil redusere frekvensen på Men's Vogue fra 10 nummer i året til to, i tillegg til å gi ut færre årlige utgaver av forretningsmagasinet Condé Nast Portfolio og å kutte alle magasinbudsjetter med fem prosent. American Express Publishing, som eier magasiner som Departures, Travel & Leisure og Food & Wine, slanker staben sin med fire prosent.

Dårlig timing Tidligere i år var luksusannonsering en av de få sterke kategoriene, og ifølge Nielsen Monitor-Plus steg faktisk annonseringen i luksussegmentet med 6.7 prosent i august sammenliknet med august 07, mens annonseringen på alle andre områder sank.

Forlagshusene reagerte slik de pleier. I september lanserte Dow Jones & Company magasinet WSJ, et glossy magasin beregnet på luksusannonsører, mens The Washington Post introduserte FW, et moteblad.

I dag er det slik at halvparten av rike forbrukere har kuttet i kjøp av luksusprodukter, sammenliknet med for et år siden, ifølge en studie fra Unity Marketing. Disse forbrukernes tiltro til økonomien er på sitt laveste på fem år.
– Stereotypien i vår sektor er at lukususprodukter oppfører seg som teflon i nedgangstider, noe som selvsagt er tullball, sier Alexander Duckworth, merkevareekspert for luksusvarer.

– Denne gangen har nedgangstidene slått hardt til på toppen, i mye større grad enn ved en vanlig resesjon. Vi har ennå bare sett begynnelsen på dette.

Også produsentene begynner nå å nøle. General Motors utsetter introduksjonen av luksusbilen Buick LaCrosse til januar. Ford utsetter redesignen av Volvo-bilene S60 og XC90, og Chrystler har stanset produksjonen av sin nye Aspen hybrid-SUV. Orient-Express Hotels har stanset byggingen av nye hoteller i Miami, Spania, Zambia og Italia. Donald Trump utsetter en 300 millioner dollars utbygging i Philadelphia, og Ritz-Carlton Hotel har utsatt prosjekter i Florida, Vancouver og California, melder New York Times.