Cresta Awards: Gull, sølv og bronse til norske byråer
Hele 11 Cresta-trofeer ble ble resultatet for norske byråer i årets konkurranse. IKEAs «Welcome Babyboom» var storvinner med et gull, to sølv og et bronse, etterfulgt av Volkswagen nyttekjøretøy med fire sølv for «Das Chair». I tillegg tok Hamar-avdelingen av ANTI med seg både gull og sølv for sitt identitetsarbeid for møbelprodusenten Nesje.
To av årets største og mest premierte jobber fra reklamehuset TRY, IKEAs navnekatalogkampanje «Welcome Babyboom» og «Das Chair» for Volkswagen Nyttekjøretøy, har fått fire trofeer hver i Cresta Awards. «Babyboom» vant gull i Direct, sølv i Brand Content, sølv i kategorien The «Wish We’d Thought Of That» Award og bronse i Digital, mens «Das Chair» vant fire sølv; i OMG Award, Ambient & Experiential og to ganger i B2B.
ANTI Hamars identitetsarbeid for møbelprodusenten Nesje utenfor Molde har også vært en av årets prismagneter, og mottok både gull i sølv i henholdsvis Logos og Brand Identity.
Det ble også metall på KIWI: Byrået Spoon mottok bronse for «The Period Act» («Skolekravet») i kategorien Social Impact.
Det var 13 nominerte norske arbeider i årets konkurranse, hvor 11 ble premiert. «Thulasy Makeover» fra JCP PRAD og «Portfolio TakeovAR» fra Art Director Hanna Hereid Ringheim var også på shortlisten.
– Vi har truffet på alle parametre
Hamar-varianten av ANTI har gjort det stort på konkurranse-fronten med sitt Nesje-arbeid så langt i år, med gjeve priser både i ADC og The One Show. Kreativ leder Kjetil Wold er forståelig nok storfornøyd.
– Utrolig gøy at denne jobben fortsetter å hente fra øverste hylle internasjonalt! Det viser at storytelling i design er utrolig kraftfullt, og at vi har truffet på alle parametre med å formidle verdiene og håndverket som bedriften Nesje representerer, sier Wold til kreativtforum.no.