Cresta Awards: Gull, sølv og bronse til norske byråer

Hele 11 Cresta-trofeer ble ble resultatet for norske byråer i årets konkurranse. IKEAs «Welcome Babyboom» var storvinner med et gull, to sølv og et bronse, etterfulgt av Volkswagen nyttekjøretøy med fire sølv for «Das Chair». I tillegg tok Hamar-avdelingen av ANTI med seg både gull og sølv for sitt identitetsarbeid for møbelprodusenten Nesje.

Pw Jkqy XE The Name Catalogue Presentationboard Norwegian jpg
Y XAZMQ We Nesje 2 jpg
ZRPZZREZ Presentationboard jpg

To av årets største og mest premierte jobber fra reklamehuset TRY, IKEAs navnekatalogkampanje «Welcome Babyboom» og «Das Chair» for Volkswagen Nyttekjøretøy, har fått fire trofeer hver i Cresta Awards. «Babyboom» vant gull i Direct, sølv i Brand Content, sølv i kategorien The «Wish We’d Thought Of That» Award og bronse i Digital, mens «Das Chair» vant fire sølv; i OMG Award, Ambient & Experiential og to ganger i B2B.

ANTI Hamars identitetsarbeid for møbelprodusenten Nesje utenfor Molde har også vært en av årets prismagneter, og mottok både gull i sølv i henholdsvis Logos og Brand Identity.

Det ble også metall på KIWI: Byrået Spoon mottok bronse for «The Period Act» («Skolekravet») i kategorien Social Impact.

Det var 13 nominerte norske arbeider i årets konkurranse, hvor 11 ble premiert. «Thulasy Makeover» fra JCP PRAD og «Portfolio TakeovAR» fra Art Director Hanna Hereid Ringheim var også på shortlisten.

– Vi har truffet på alle parametre

Hamar-varianten av ANTI har gjort det stort på konkurranse-fronten med sitt Nesje-arbeid så langt i år, med gjeve priser både i ADC og The One Show. Kreativ leder Kjetil Wold er forståelig nok storfornøyd.

– Utrolig gøy at denne jobben fortsetter å hente fra øverste hylle internasjonalt! Det viser at storytelling i design er utrolig kraftfullt, og at vi har truffet på alle parametre med å formidle verdiene og håndverket som bedriften Nesje representerer, sier Wold til kreativtforum.no.