TRY vant D&AD-sølv for IKEA

«Livet er ikke en IKEA-katalog» vant en Graphite Pencil i den prestisjetunge internasjonale kreative konkurransen D&AD. TRY var en av fire norske nominerte byråer, og den eneste som vant pris.

DAD Judging 9
Fra juryeringen i London. Foto @ D&AD

Onsdag kveld under D&AD-prisutdelingen i London vant TRY en Graphite Pencil (sølv) i Film-kategorien for «Livet er ikke en IKEA-katalog», kampanjen der den ideelle og reelle hverdagen møtes med et smell.

«Livet …» har tidligere vunnet i Eurobest, Epica, Sølvfisken og ikke minst årets Gullblyanten, hvor kampanjen og de individuelle filmene forsynte seg med to gull og to sølv. Og på tampen av 2023 erklærte velrenommerte Creative Review at kampanjen var én av årets ti beste i verden.

Eirikogcaroline
Eirik Sørensen og Caroline Riis. Foto: TRY

– Håper at juryen ikke har emetofobi

Kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen er strålende fornøyde med prisen:

– Å vinne i D&AD er veldig, veldig gøy – spesielt fordi det er en konkurranse hvor nåløyet er ekstra trangt. De beste jobbene sendes inn fra hele verden, men de deler hvert år ut ekstremt få priser. Også er det ekstra morsomt å vinne i filmkategorien sammen med store kampanjer fra Dove, Apple og så videre, forteller de til kreativtforum.no.

Har dere noen forhåpninger til kampanjen i forkant av Cannes Lions, etter å ha vunnet gull for både Trash Collection og Life Collection to år etter hverandre på rivieraen?

– Det tør vi ikke si noe om i fare for å jinxe noe. Men vi krysser som alltid fingrene og håper at juryen ikke har emetofobi …

Dansekonkurranse, lysfestival og kaffeemballasje

Norske byråer mottok fire nominasjoner i årets D&AD. De tre øvrige nominerte var TRY Design som var nominert i Branding med sin logo for «Dansekampen» for Norsk Danseforbund, Studio Blunt var nominert i Typography for sin visuelle identitet for Glød lysfestival, og OlssønBarbieri var nominert i Packaging Design for emballasjen til Stereoscope Speciality Coffee.

D&AD er en organisasjon for det globale design- og reklamesamfunnet som har som formål å fremme og stimulere til høyt faglig nivå innen design og reklame.