Eldrestunt best likt i april

Det er fra oldinger og fulle folk man gjerne hører det. McCanns filmer der folk som har levd lenge blir konfrontert med nymotens streamning-teknologi fra TV 2 Sumo, fikk flest stemmer i Månedens arbeid for april.

37732 b2b24 original

I over to dager lot en gjeng eldre mennesker seg dokumentere da de prøvde TV 2 Sumo for første gang. Uten videre instrukser ble de oppfordret til å snakke om programmene og hvordan de opplevde tjenesten. Det eldste paret som deltok i seansen var hele 91 og 92 år gamle.

Da vi skrev om kampanjen i april var McCann Oslo-teamet bak kampanjen full av rosende ord til TV 2 for at kanalen gikk for en idé der resultatet var uvvist.

– Det var utrolig spennende å komme på innspilling uten manus og der resultatet har hvilt fullt og helt på de eldres sjarme og regissørens evne til å få frem gode utsagn. I en så uforutsigbar prosess er det morsomt å se at de eldre stort sett reagerte slik vi håpet og antok på forhånd, forteller teamet.

Filmene er laget av 4 ½ med regissør Marius Holst.

Teamet bak kampanjen frontes av trioen Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen og Torny Hesle, det fremdeles ganske ferske McCann-teamet som begynte å vinne priser i bøtter og spann allerede før de var ferdige med Westerdals. Trioen har rukket å vinne både gull og sølv Young Creatives (Eurobest), gull i Clio og Grand Prix i Gullblyanten. Og nå har de i tillegg en Månedens arbeid på samvittigheten.

En ny måte å tenke kjøkken på

På andreplass i april finner vi IKEAs lanseringskampanje for METOD, møbelvarehusets nye og fleksible kjøkkenløsninger, en kampanje laget av SMFB i samarbeid med Trigger og MediaCom.

– Med det nye kjøkkensystemet vil vi sørge for å svare på kundenes drømmer og behov, også inn i fremtiden, sa markedskommunikasjonssjef i IKEA Norge, Cathrine Boije i forbindelse med lanseringen.

Vandrehistorie på tredjeplass

Dysleksi Norge fikk en skinnende ny reklamefilm i april, signert Los&Co, produksjonsselskapet Rollo Tomasi og regissør Mikal Hovland. Filmen tar utgangspunkt i en gammel Oslo-myte om politimannen som hadde så vanskelig for å stave Schleppegrells gate, at han tok i bruk uortodokse metoder for å slippe.

Filmen er for øvrig finalist i årets Young Director Award i Cannes.

På oppløpssiden i avstemmingen for april finner vi «Pakken i Hanoi» fra Try/Apt og Bacon OSL for Tine SA (Brunost), PuseFINN-filmen fra Try/Apt og Tangrystan og «Ungdomsbilletten» fra DDB Oslo og Breitholtz Entertainment på vegne av SAS.