Enda en Sølvfisk til Morgenstern og Finn

Mai-Sølvfisken går til Morgenstern og Finn for for musikkvideoen «Squeeze Day». Det er den fjerde Sølvfisken byrået vinner hittil i år, og den andre for Finn.

FINN

Etter suksessen med sine musikalske Granka-reklamer, har FINN og Morgenstern gjort musikkvideoen til fast formspråk når det er tid for Finn reise-kampanje. I 2019 gikk «Granka-Granka-Granka» viralt, og i 2022 var det «Reiseleder-Kjell» som hyllet alle Norges reiseplanleggere.

Denne gangen tok de for seg det særnorske fenomenet inneklemte dager. Morgensterns Martin Myhre har vært produsent, Lars Kristian Flemmen har regi, mens det kreative teamet Anders Muurman Holm og Sebastian Prestø står for ideen. Både Og har stått for musikkproduksjonen.

– Vi lette lenge etter en ny inngang for å snakke (eller synge) om FINN reise. Så da vi oppdaget at 2024 ville bli et drømmeår når det kommer til nordmenns favorittkonsept, «inneklemte dager», var vi rett og slett nødt til å ta tak i det. Det er en haug av dem i år, spesielt mai er bra, sa Holm og Prestø da kampanjen ble lansert i mai.

Sølvfisk-grossister

Det ser ut til å bli et særdeles sterkt Sølvfisken år for byrået: De gikk til topps med FINN i januar, med Widerøe i februar og med PowerOffice i april. Og det etter å ha vunnet Gullfisken i 2023 med filmen «Barnevogn» for FINNs Fiks Ferdig-tjeneste

Se «Squeeze Day» her.

– En film som både du og tanta di ler av

Sølvmikkjuryen hadde følgende begrunnelse for vinnerjobben i mai:

«I en tid der reklameformatene blir stadig raskere, blir det ofte ikke plass til mer enn «løp og kjøp!». Sånn sett, er det kanskje ikke rart at reklametrøttheten (og -irritasjonen) blant det norske folk er stigende. Da er det ekstra deilig med en reklamefilm som tar seg tid og egentlig ikke ligner på en reklamefilm i det hele tatt. Og som nettopp derfor blir bedre reklame enn alt annet. Sølvfisken i mai er en film som både du og tanta di ler av og som man bare vil se om igjen, siden den er så full av lekne ideer og detaljer. (Som for eksempel at hovedpersonen kaster en oppblåsbar badehai i ansiktet på en liten jente, som derfor sitter med plaster over øyet i siste bilde.) Sølvfisken i mai går til «Squeeze day» for Finn Reise, og juryen håper filmen inspirerer flere annonsører til å tenke litt annerledes.»