Hedres for gin-design: OlssønBarbieri til topps i både Dieline og ADC

Det norske designbyrået har vunnet 1. plass i Dieline Awards, samt gull, to hederspriser og en Merit Award i ADC 103nd Annual Award. I sistnevnte konkurranse mottok også Bleed og TRY Design to priser hver.

051524 Bascom 163 A1043
Henrik Olssøn mottar Guld Cube i pakningsdesign for Avamposto Gin under ADC-prisutdelingen i New York forrige uke.

Den 8. mai ble det offisielt at pakningsdesignet til Avamposto Gin vant 1. plass i kategorien Clear Spirits i den internasjonale pakningsdesignprisen Dieline Awards. Den 15. mai mottok det samme prosjektet Gold Cube i ADC 103nd Annual Award i New York, samt et Best of Category Cube i Packaging Design. Under prisutdelingen i New York ble det også offisielt at OlssønBarbieri mottok utmerkelsen Best Boutique Design Studio of the Year 2024. Henrik Olssøn var tilstede for å motta prisen i Gotham Hall.

– Avamposto Gin ble realisert for en oppdragsgiver i Milano, og har vært et prosjekt utenom det vanlige der vi har samarbeidet med typograf Stefan Ellmer på skreddersydd design av monogram, samt Irene Laschi fra Italia for illustrasjon, forklarer Olssøn.

Innoverte seg hinsides hva de trodde var mulig

I tillegg har byrået hatt tilgang til et team av produsenter som har gjort det mulig å fokusere på innovasjon som perforering i kombinasjon med multi-level embossing (opphøyd skrift), noe som ifølge Olssøn har flyttet grensen for hva de trodde var mulig å oppnå i rotasjonstrykk.

– Det betyr mye for oss å motta Gull Cube og Best of-Cube for dette prosjektet, samt å motta utmerkelsen som beste studio i ADC, som vi regner som en av bransjens mest prestisjetunge og seriøse plattformer, med et internasjonalt og faglig høyt nivå, sier Olssøn.

AVAMPOSTO 01
AVAMPOSTO 02
AVAMPOSTO 03
AVAMPOSTO 04
AVAMPOSTO 05
AVAMPOSTO 06
AVAMPOSTO 07
AVAMPOSTO 08

Siden byråoppstart i 2012 har OlssønBarbieri bygget en portefølje som gradvis har tiltrukket flere internasjonale kunder, og i dag jobber de omtrent 50/50 med norske og utenlandske oppdragsgivere.

– Veien hit har vært lang, og til tider vanskelig, men vi er veldig takknemlige for alle de som har bidratt i prosjekter og jobbet med oss i løpet av årene, og nå som Tya Amelia nylig har blitt partner og Design Director i OB, og vi skal utvide teamet ytterligere, føles timingen for disse utmerkelsene veldig god, sier Henrik Olssøn til kreativtforum.no.

Merit til OB, TRY Design og Bleed

I tillegg til de nevnte utmerkelsene mottok byrået også en Merit-pris i ADC for pakningsdesignet til Kokkeløren. Det ble også to Merit-utmerkelser til Bleed; for den visuelle identiteten og nettsiden for management og publishing-selskapet Selective Music, og for den visuelle identiteten til 50-årsjubileumet til Kunstuniversitetet i Linz.

De to Merit-prisene til TRY Design er begge i kategorien Brand Communication Design: Merkevareplattform og visuell identitet for Vitenskapsmuseet i Trondheim, samt logoen til «Dansekampen» for Norges Danseforbund.