Kjemper mot svak innovasjon

Bare 17 prosent av norske innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i de som skal bruke sluttresultatet. Hvordan kan norske bedrifter regne med å få avkastning på sine investeringer i innovasjon på den måten, spør Skule Storheill i Norsk Designråd.

I disse dager er det ambisiøse norske nyskapingsprosjektet «Designdrevet innovasjonsprogram» (DIP) snart ferdig med sitt andre år. En rapport fra Norsk Designråd, som gjennomfører programmet for Nærings- og handelsdepartementet, avdekker at bare 17 prosent av bedriftene involverer brukere i sine innovasjonsprosjekter.

– 100 prosent av bedriftene – alle bedrifter – har en eller flere brukergrupper i enden av sitt produkt- eller tjenestetilbud, alt fra vanlige forbrukere som deg og meg, til spesialister som montører eller ingeniører. At nærmere fem av seks bedrifter ikke tenker på disse brukerne når de skal lage nye produkter og tjenester, er rett og slett skremmende, påpeker Skule Storheill, som er leder for DIP.

DIP er et tredelt prosjekt. Den ene delen, «Design Diagnose», er norgeshistoriens mest omfattende kartlegging av næringslivets bruk av design. Den andre delen, «Design Effekt», er en årlig utmerkelse som gis til bedrifter som kan bevise lønnsomme designinvesteringer, mens «Design Pilot» gir økonomisk støtte til foretak som ønsker å sette i gang innovasjonsprosjekter basert på designmetodikk.

– I løpet av to år har hele 261 virksomheter fra over 60 bransjer søkt om til sammen over 100 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra Design Pilot. Interessen har vært enorm, og vi har delt ut omkring 12 millioner kroner til totalt 38 svært lovende prosjekter, sier Storheill.