Anorak skal utvikle ny «abortkampanje» for Amnesty: – Kjenner litt på presset

Teamet bak fjorårets virale kampanje, «The Land of the Unfree», gikk helt til topps i global Amnesty International-pitsj. Nå skal byrået utvikle ny «abortkampanje».

Anorak team Amnesty
Øverst fra venstre: Lars Holthe (kreatør, AD), Nicklas Bohman (strategisk planner) og Janne Espevalen (kundeansvarlig rådgiver). Nederst fra venstre: Camilla von Borcke (prosjektleder), Peter Power (kreatør, tekstforfatter) og Svein Werner Lyngmyr (designer). Foto: Anorak NoA

I høst inviterte Amnesty International seks kreative byråer fra ulike deler av verden til pitsj. Oppdraget: Å utvikle en global kampanje med abort og abortrettigheter som tematikk. Seirende ut gikk Anorak NoA og teamet som i fjor utviklet den virale kampanjen «The Land of the Unfree».

– Målet er å skape en kampanje som berører og påvirker på tvers av regioner, og som kan bidra til å gjøre abort mer allment akseptert. Vi håper å endre holdninger, og å få flere til å vise sin støtte til dem som ønsker, søker eller gjennomfører en abort. Vi trenger flere stemmer om vi skal klare å fjerne sigmaen og sikre flere retten til trygg og lovlig abort, sier Louisa Anderson, Global Communications Strategy Manager i Amnesty International.

Sterk konkurranse

Bakgrunnen for kampanjen er innsikt som viser at mange som støtter abort, tier om det på grunn av kulturelle forhold, normer og tradisjoner, eller rett og slett frykt for stigmatisering. Nå håper menneskerettsorganisasjonen å få flere til å engasjere seg.

– Det var høyt nivå i pitsjen, men vi valgte til slutt å gi oppdraget til Anorak NoA. De presenterte et originalt konsept som vi har stor tro på at vil skape oppmerksomhet og engasjere på tvers av landegrenser. Under samarbeidet vi hadde da Roe v. Wade ble opphevet, viste de både kreativ styrke og stor forståelse for oss og utfordringene vi står i. «The Land of the Unfree» er noe av der mest effektive vi har gjort i sosiale medier, og nå gleder vi oss til å samarbeide om nok en kampanje, sier Anderson.

«The Land of the Unfree» ble sluppet juni 2022 som en reaksjon på nyheten om at Roe v. Wade, som har sikret amerikanske kvinners rett til abort siden 1973, ble omgjort av USAs høyesterett. Det gjorde det mulig for amerikanske stater å fjerne retten til trygg og lovlig abort, noe flere har gjort siden. Kampanjen skapte et voldsomt engasjement, og har siden fått både nasjonal og internasjonal annerkjennelse, og blitt premiert i konkurranser som Gullblyanten, Gulltaggen, Cannes, OneShow, Webby og Eurobest.

«The Land of the Unfree»

Hopper etter seg selv

Å bli invitert til en global pitsj av Amnesty International, tar vi som en stor tillitserklæring. Da vi fikk vite at vi gikk seirende ut, ble vi først utrolig stolte og glade, og så ble vi litt nervøse. Vi må innrømme at vi kjenner litt på presset, sier Lars Holthe og Peter Power, kreativt team i Anorak NoA.

Teamet er allerede godt i gang med oppgaven, og kampanjen skal etter planen lanseres i løpet av våren.

Anorak NoA har jobbet med Amnesty International Norway i mange år, og har gjennom årene utviklet flere prisbelønte kampanjer, som «The Distress Signal», «This is illegal», «Signaturkolleksjonen» og allerede omtalte «The Land of the Unfree».