Kliner til med ny distribusjonskanal

Hjernen bak den tegnede TV-komedien «Family Guy» («Familien Griffin»), Seth MacFarlane, skal distribuere en ny animert serie via Googles AdSense-system.

6027 dab26 original

Google eksperimenterer med en ny måte å distribuere originalt materiale på via internett. I september skal «Family Guy»-forfatter Seth MacFarlane ha premiere på sitt nye prosjekt, kalt «Seth MacFarlane’s Cavalcade of Cartoon Comedy», som kun skal distribueres på nett.

Googles muskler Det nye ligger i distribusjonsmåten, ved at Google skal syndikere programmene via AdSense til tusenvis av nettsteder som tiltrekker seg MacFarlanes typiske demografi, primært unge menn. I stedet for å lage en statisk annonse på en nettside, skal Google i stedet plassere et videoklipp fra serien.

Reklame sniker seg selvsagt inn i formatet på ymse vis. I noen tilfeller blir det reklame i forkant av videosnutten, mens andre annonsører kanskje velger å bruke et banner under videoen, eller en sponsorplakat i begynnelsen av klippet.

MacFarlane, som skal motta prosentandeler av reklameinntektene, har skapt en hel stall med nye rollefigurer til serien. Foreløpig er det tenkt som 50 to minutter lange episoder. I et intervju beskriver han snuttene som «animerte versjoner av enkeltrute-tegneseriene du ser i The New Yorker, men skarpere i kantene.»

MacFarlane har også tatt seg godt betalt for å jobbe ilag med annonsører for å utvikle originale reklamefilmer som skal gå samtidig med «Cavalcade». Google og MacFarlane vil ikke avsløre hvilke annonsører det dreier seg om, men sier at flere av kontraktene er blant de største gjort med AdSense noensinne.

Sjokkbølger gjennom underholdningsindustrien Partnerskapet med MacFarlane er et kjempebyks fremover for Google som distributør av originalt innhold. Ifølge The New York Times vil satsingen – forutsatt at det er en suksess – sende «sjokkbølger» gjennom underholdningsindustrien. «Cavalcade» er laget av et høyprofilert Hollywood-talent og en produksjon med en prislapp på mangfoldige millioner, ifølge avisen det største beløp noensinne brukt på å skape originalt innhold på nett.