Løses ikke ved lokale forbud

SV vil stoppe reklame som åpenbart bidrar til kroppspress, og foreslår blant annet merking av annonser der modellen er retusjert. Styreleder i Kreativt Forum, Kristian Bye tror imidlertid ikke lokale forbud er veien å gå for å stoppe et globalt fenomen.

13323 3c968 original

Kristian Bye og leder for sosialistisk ungdom, Mali Steiro Tronsmoen, ble intervjuet av P4 torsdag ettermiddag i forbindelse med SVs utspill i kroppsidealdebatten. SV ønsker å skjerpe reguleringen av lovverket for «kroppsfiksert» reklame kraftig, og forlanger at alle reklamebilder som er retusjert for å forskjønne modellen bør merkes tydelig med hvilke grep som er utført.

Ifølge cand.polit. i psykologi Ruth Velsvik er 51 prosent av alle 15 år gamle jenter og 20 prosent av jevnaldrende gutter misfornøyde med kroppen sin. Hele 80 prosent av jentene er opptatt av slanking, mens mellom 10 og 20 prosent har spiseproblemer.
– En av to norske jenter mener de er for tjukke, en av fire gutter sier det samme. Vi mener at tiden er overmoden for å sette igang tiltak mot det skjønnhetstyranniet og det skjønnhetspresset som norsk ungdom er utsatt for. Bildene i bladene er veldig ofte pyntet på, men det er det faktisk mange ungdommer som ikke veit, derfor er det viktig at vi merker dem, sier leder for sosialistisk ungdom, Mali Steiro Tronsmoen.

Voldsomt krevende jobb Bye mener det er et viktig emne å debattere, men støtter ikke SVs radikale forslag.
– Jeg tror at det å skulle gå inn og merke spesifikt hvilke bilder som er retusjert eller manipulert blir en voldsomt krevende jobb, og jeg er litt usikker på hva det vil bidra med. Jeg tror det ville være helt verdiløst om man ikke også diskuterer et sånt virkemiddel i en redaksjonell kontekst, altså der man har reportasjer, musikkvideoer og programmer hvor man også jobber med digital retusj eller sminking og oppdolling av mennesker som portretteres, sier Bye til P4.

Globalt samfunn Bye understreker at de norske reklamebyråene og byråene organisert i Kreativ Forum i veldig liten grad jobber med den typen idealiserende reklame SV vil til livs.
– Vi jobber primært med idereklame, og mennesker og modeller som opptrer i den sammenheng portretteres heller som skjeive og rare, fremfor skjønnhetsindustriens idealer. Utenlandske merkevarer og magasiner har en betydelig andel av reklame også i Norge, og det er et marked jeg tror vi ikke påvirker ved å gi lokale forbud og proteksjonisme, men heller å gå i dialog med både bransjeforeninger og politiske systemer utover i verden. Vi lever i et globalt samfunn hvor vi ikke kan sitte her på vårt eget berg og prøve å legge lover og regler for et fenomen som beviselig er mye større og som treffer denne sårbare målgruppen fra mange flere hold enn fra reklamesiden, sier Bye.

Kristan Bye har også skrevet et meningsinnlegg om saken her på KF-nettsiden. Les innlegget her.