Positive til endringene

Sentrale kommunikasjonsmiljøer i Bergen og Stavanger tror at endringene i Gullblyantens kategorier vil åpne flere dører for byråene utenfor Oslo.

10782 723ba original

Kreativ leder og tekstforfatter Egil Alv Andreassen i Stavanger-byrået Fasett tror endringene i Gullblyantens kategorisystem er til det bedre.
– Det har skjedd noen store og grunnleggende forandringer, som også er til fordel for flere av byråene utenfor Oslo. Nå er det mer ideer som konkurrerer, enn kanaler og filmer, sier han.

Han mener regionbyråenes tradisjonelt avventende holdning til Gullblyanten skyldes en ubegrunnet angst for å sende inn arbeider som juryen ikke har sett tidligere.
– Gullblyanten er jo ikke en distriktspolitisk konkurranse.

Olje og gass.
Espen Strand Henriksen, rådgiver i Melvær & Lien ide-entrepenør påpeker at byråer på sør- og vestlandet ofte er mer b2b-markedsorienterte enn byråene i Oslo, der det jobbes hyppigere med merkevarer.
– Mange av byråene i Stavanger og Bergen har en god del olje-, gass- og energikunder, og de kan nå konkurrere på like premisser. Nå åpnes konkurransen opp for hele bransjen, det hele blir er mer forståelig.

Også Egil Alv Andreassen gleder seg over at b2b-løsningene nå kan komme mer fram i lyset.
– Med de nye reglene har man anledning til å forklare ideen og sette den i perspektiv. Vi jobber mye mer med b2b, og mye god kommunikasjon av den typen blir ikke sett av sluttbrukeren. Endringene medfører at også slike jobber kan vurderes og være med i konkurransen.

Oslobyrå i Bergen.
Byråleder i MK Bergen, Svein Roger Selle, tror også at endringene gjør at konkurransen appellerer til flere. Men han mener at avstanden mellom byråene og KF i Oslo og landet for øvrig fremdeles er for stor.
– Med MK Bergen har vi jo på en måte laget et oslobyrå i Bergen. Selv har jeg misjonert for konkurransen, og jeg håper flere byråer er med. Andre er fremdeles tilfredse med å være best i Stavanger eller i Bergen. Det er en hard nøtt å knekke, så jeg tror at KF må synliggjøre seg selv og konkurransen enda mer og spre budskapet om konkurransen til flere byråer og utover Oslo.

Selle ser også potensielle farer, men konkurransen har uansett behov for endring, mener han.
– Gullblyanten kan risikere å bli for nisjete. Norge kan være for lite til et bredt bransjefokus i forhold til kreativitet. Derfor blir det spennende å se hva dette resulterer i antall innsendte arbeider, og ikke minst vinnerresultatene.

Både Fasett, MK Bergen og Melvær & Lien oppgir at de sender inn jobber til årets konkurranse.
– Det finnes veldig flinke folk utenfor Oslo også, det er bare litt lengre mellom dem. Min soleklare oppfordring er: Bli med, så kan du være med å diskutere etterpå også, avslutter Egil Alv Andreassen.

Arkivfoto fra Gullblyanten 2009: Vegard Kleven