Retusjert virkelighet fra Dove?

Kvinnene i Doves «Campaign for Real Beauty» er muligens ikke like «ekte» som kampanjen vil ha det til. En kjent formgiver hevder han gjorde en omfattende retusjeringsjobb på bildene.

12162 739f0 original

Pascal Dangin, som jobber som retusjeringsartist i Box Studios i New York, blir sitert i en artikkel i The New Yorker der han hevder at at fotografiene brukt i Doves Real Beauty-kampanje er tungt retusjert.

Journalist i The New Yorker Lauren Collins skriver at hun i en samtale med Dangin nevner Dove-kampanjen, der det blir brukt «vanlige kvinner» med mer former enn standard modeller. Det skulle vise seg å være en jobb Dangin hadde vært involvert i.
– Vet du hvor mye vi var nødt til å retusjere der, eller? Men det var en spennende jobb, en utfordring å beholde rynker i hud og fjes uten at det ser stygt ut til slutt, sa Dangin i intervjuet.

Ubekreftet påstand Advertising Age har siden forsøkt å få kontakt med Dangin, uten hell. En talskvinne for Ogilvy & Mather, som laget kampanjen, tviler på at utsagnet har rot i virkeligheten.
– Vi er usikre på om han har jobbet på kampanjen i det hele tatt. Han jobber med fotograf Annie Leibovitz, men vi har ingen papirer som sier at han var involvert i kampanjen. Ingen av kvinnene ble retusjert. Det er mulig vi fjernet et hår her og der, men ikke mer, sier hun.

Leibovitz sto bak de delene av kampanjen som figurerte eldre kvinner, men ikke den opprinnelige kampanjen som artikkelen refererer til, ifølge Ad Age.

Men hvis det Dangin forteller likevel er sant, kan det bety slutten på all troverdighet for den snart 4 år gamle Dove-kampanjen, i tillegg til selve merkevaren. Satsingen på «det ekte» førte i fjor til storeslem i både Cyber og Film under Cannes Lions med den virale Evolution-kampanjen.

Kritikere har lenge hevdet at Dove allerede savner all troverdighet, all den tid morselskapet Unilever kjører kroppslig fokusert reklame for Axe.