Små produksjonsselskap sliter

De uavhengige TV-produksjonsselskapene taper ofte i forhandlinger med de store TV-kanalene. Det slår en ny undersøkelse fast.



Rapporten «Markedet for uavhengige TV-produksjoner i Norge» som ble lansert nylig, viser at det fremdeles er de uavhengige TV-produksjonsselskapene som taper i forhandlinger med de store TV-kanalene.

– Norge står i en særstilling fordi markedet er lite , og TV-kanaler som NRK og TV2 nærmest fremstår som monopoler, sier Leif Holst Jensen, generalsekretær i Norske film- og TV-produsenters forening til DN i dag.

Særlig statskanalen kommer dårlig ut i undersøkelsen.
– Rundt forhandlingsbordet sitter produsenter som i prinsippet også er konkurrenter, fordi NRK produserer mye internt. Private produsenter kjenner seg derfor presset til å inngå kompromisser på pris. Samtidig finnes det ikke standardkontrakter som sikrer produksjonsselskapene sekundærrettigheter, forteller Holst-Jensen til DN.

Både TV2 og NRK er pålagt via et av EU sine TV-direktiv å kjøpe inn minst 10 prosent av programmene de sender fra uavhengige selskap.

Medansvarlige Produsent Lars Løge i Flimmer film påpeker dog at også de små produsentene har et medansvar i å holde prisene på et akseptabelt nivå, og understreker til DN at det er viktig at de uavhengige produksjonsselskapene ikke underbyr hverandre. Han har allikevel opplevd å måtte gå på akkord med prisen på produksjoner han har solgt til de store aktørene flere ganger forteller han til DN.

– Fortsatt betaler TV-selskapene altfor lite i forhold til seertall og reell markedsverdi Vår dokumentar «Life's a gamble» fikk seertall på 500.000 og en markedsandel på 43 prosent, men TV 2 ville ikke betale mer enn 400.000 for den, det vil si en tredjedel av kostnadene. Dette er en produksjon de selv er primærbruker av, med rett på fire repriser. Da kan vi ikke snakke om markedspris, sier Løge.

35 produksjonsselskap fra hele landet ble intervjuet til undersøkelsen.