Sølvmikken: Morgenstern og Maxbo brølte seg til topps i september

Årets andre Sølvmikk for Maxbo og Morgenstern, som denne gangen har laget effektiv radioreklame med en ravende gal inspirasjons-coach i hovedrollen.

IMG 1269
Fra venstre: Torkild Jarnholt, Bjørnar Buxrud, Sebastian Graf Stenberg og Mira Liv Helland Mortensen. Foto: P4 / Bauer

Morgenstern og Maxbo vant også Sølvmikken i juni, da med en valutaorientert kampanje som skulle få folk til å bruke feriepengene på byggevarer i stedet for å dra utenlands med lommene fulle av svake norske kroner.

Denne gangen skal folket inspireres til flere investeringer i heimen gjennom motiverende skriking, vræl og brøl for Maxbos «Gjør det selv da vel»-dager. Går det an, da? Klabert, som juryen påpeker:

Sølvmikken for september går til Maxbo og et konsept som juryen likte godt. Skriking funker visst på radio, og spesielt når det er godt produsert og har helt riktig type galskap i casten. Hører man ordentlig godt etter er det også morsomme manus, med gode poenger. Kan du vinne sølvmikk ved å skrike på radio? Klart du kan!

– Supergøy!

Hos Morgenstern var det firerbanden Torkild Jarnholt, Bjørnar Buxrud, Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg som utgjorde det kreative teamet, mens konsulent Eirik Mikalsen og prosjektleder Victoria Ekeli hojet, bæljet og vrålte inspirasjon fra sidelinjen. Sagveien Resort sto for produksjonen.

– Yes! Gøy med en ny Maxbo-mikk og supergøy at det er så mye radio-milage i «Klart du kan»!, sier vinnerteamet i en kommentar.

Klart du kan 1

Maxk9a3501r3-klart-du-kan-1.mp3
Last ned

Klart du kan 2

Maxk9b3001r3-klart-du-kan-2.mp3
Last ned

Klart du kan 3

Maxk9c3501r3-klart-du-kan-3.mp3
Last ned

Teatersport på radio

Per Høj kom høyt opp, men ikke helt til himmels denne gangen. En andreplassen på Sølvmikk-pallen er dog ikke å forakte, og det med en Storebrand-kampanje som leker seg med radioformatet. Jurymums, det:

Andreplassen denne måneden går til Storebrand og to spotter som juryen smiler godt av. Dette er et konsept fra Storebrand vi har vært borti før, men denne runden føles de mer relevante og har et mer dynamisk premiss. Det er fint å kunne premiere radioreklame som tør å leke litt med formatet, der spottene nesten oppleves som en form for teatersport på radio. Juryen klapper seg inn i fremtiden, og ser for seg fornøyde reklameskapere når de ser dette resultatet.

Det kreative teamet hos Per Høj besto av Theis Roksvåg Pedersen, Christoffer Rontén, Øyvind Waage og Mads Rønold, mens Magnhild Foldøy sto for prosjektledelsen. Kampanjen er produsert av Både Og.

Fremtidslek

Sbdapl3001r3_storebrand_brand_applaus_30s.mp3
Last ned

Ikke no’ imellom

Sbdinm3001r3_storebrand_brand_ikkeno_imellom_30s.mp3
Last ned

Fra sightseeing til SoMe

McDonald’s og NORD DDB var på sølvmikkpallen i både juli og august, da med kampanjer som handlet om burgere og obskure lokale attraksjoner, begge for en slikk og ingenting. Denne gangen tar de peil på de virkelig små formatene ved å smette inn aktuelle tilbud fra McDonald's i tilfeldig småprat om andre folks poster på sosiale medier. Luringene.

Juryen sier: McDonald’s er tilbake med nok en pallplass i sølvmikken! Det er vel ingen hemmelighet at juryen liker dette konseptet godt, og vi applauderer at vi nå beveger oss bort fra stedsnavn og over til noe annet. Selv om disse spottene føltes mer random enn sist, gjør de seg fortjent til en solid tredjeplass i september. Hurra!

Pia Ølstad og Linus Hjellström er det kreativt teamet hos NORD DDB, der Aleksander Hetland var konsulent og Gro Marwold prosjektleder. Både Og produserte herligheten.

Bart

Mcdbrt2001r3_mcdonalds_bart_v2_20s.mp3
Last ned

Tante Turid

Mcdttb2001r3_mcdonalds_tanteturid_begge_v2_20s.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.