Typisk norsk å være selvgod

Paal Tarjei Aasheim innledet McCanns innovasjonsfrokost med å harselere over nordmenns manglende tradisjoner med hensyn til fornyelse.

5038 45c6a original

Tirsdag denne uken var McCann vertskap for arrangementet «9 x 9», et frokostseminar i byråets BreakFastForward-konsept. Som navnet indikerer var det snakk om ni ni-minutters miniforedrag, med innovasjon som felles rød tråd.

Dyp skepsis.
Det var McCann-veteran Paal Tarjei Aasheim som hadde ansvaret for å varme opp seansen, noe han gjorde på sedvanlig humørfylt vis. Han oppsummerte sin egen erfaring med kunders innovasjonslyst slik: «Forandring fryder ikke».

– Alle snakker varmt om nyskapning, men det blir noe ganske annet i praksis, kanskje særlig i Norge. I utgangspunktet hersker det dyp skepsis til å forandre noe man er vant til. Det skal helst være alle de andre som forandrer seg, og det bør skje på en trygg og forutsigbar måte.

Aasheim ramset opp en liste over ting nordmenn har har stått hardt imot, alt fra V-stilen innenfor skihopping til fargefjernsynet.

– Visste dere at farge-TV fremdeles er en prøveordning i Norge? Tematikken var så kontroversiell i sin tid at det var eneste måten de kunne få det gjennom i Stortinget.

Lever av naturen. Aasheim mener det typisk norske er å være sær, annerledes og selvgod.

– Det typisk amerikanske er mye bedre for innovasjonslysten enn det typisk norske. Vi har levd av naturen i alle år, og gjør det fremdeles. Dermed er det logisk at Statoil er landets mest innovative selskap.*

Aasheim hadde også et annet, litt mer vemodig eksempel. Det var kunstneren Jean Heiberg og konstruksjonssjef i Elektrisk Bureau, Johan Christian Bjerknes som i 1932 designet og utviklet det første klassiske telefonapparatet med holder og gaffel, raskt standarisert over hele verden.

– Ledelsen i Elektrisk Bureau mante til forsiktighet, og mente at dette umulig kunne være en god idé, for da ville noen ha oppfunnet det allerede. Bjerknes og Heiberg gikk til Ericsson i Sverige, som sporenstreks satte telefonen i produksjon. I dag er den utstilt på Museum of Modern Art, kjent som «The Swedish Model», avsluttet Aasheim.

Andre foredragsholdere denne dagen var Erik Ingvoldstad fra McCann («Innovativ innovasjon»), Christian Søgård fra SDG («Åpen innovasjon»), Kevin Murphy fra MediaFront («Getting Creative With Physical Computing») og Øystein Hagen fra SDG («Innovasjonsprosesser»), samt foredrag fra kundene Rimi, NAF og Tine. I tillegg fortalte entrepenør Tor Gransund om vilkårene for og tilstanden i det norske startup-miljøet.

*Statoil er kunde hos McCann.

Foto: McCann