Vi er OSS utvider virksomheten med rekruttering

Mangfoldsbyrået Vi er OSS jobber til daglig med kommunikasjon og rådgivning, men nå har selskapet bestemt seg for å tilby rekruttering som en egen tjeneste.

Vi er oss
Fra venstre: Vidar Singh, Trygve Lorentzen og Aissatou Ceesay. Foto: Vi er OSS

– Satsingen vår på rekruttering er et helt konkret bidrag til å øke mangfoldet i bransjen vår. Vi besitter kompetanse og nettverk tradisjonelle rekrutteringsbyråer eller HR-avdelinger mangler, sier faglig leder i Vi er OSS, Vidar Singh.


Til å lede rekrutteringsarbeidet har byrået hentet inn Trygve Lorentzen, som tar med seg erfaring fra selskaper som Raadgiverhuset, Mediarekruttering (Teft) og Nye Hoder. Lorentzen tror mangfold vil spille en helt annen og mye viktigere rolle for kommunikasjonsbransjen i tiden som kommer.

– Mange er sikkert lei av å høre om mangfold allerede, men vi opplever at mange sliter med å gå fra ord og planer til handling. Blant annet fordi de opplever at de har for lite mangfold å velge i. Å øke baseraten av flerkulturelle kandidater i rekrutteringsprosessene er derfor helt avgjørende, sier Lorentzen

– 
Ser kun etter erfaring

Til tross for at mange i bransjen har lagt planer for hvordan de skal jobbe med mangfold, peker Lorentzen på at norske kommunikasjonsselskaper ikke er mer mangfoldige i dag enn for 20 år siden.

– Talentutvikling og nytenkning rundt rekruttering er ganske fraværende. Man bemanner stort sett etter helt konkret erfaring, og ikke etter evner og talent. Da sitter man gjerne med en svært begrenset liste med aktuelle kandidater når man skal hente inn nye folk. Det blir nærmest umulig å rekruttere mangfoldig, sier Lorentzen.



Gi flere en sjanse til å bli med på «racet»

Vi er OSS mener det er viktig få frem at mangfold ikke handler om å tvinge flerkulturelle inn i organisasjoner, men å gi flere en sjanse til å bli med på «racet». 


– Det handler til syvende og sist om å få tilgang til flest mulig relevante kandidater – helt uavhengig av bakgrunn, sier Lorentzen.


For lite tilfang

Vi er OSS erkjenner samtidig at tilgangen til flerkulturelle kandidater har vært for lav over tid. Og at dette utgjør en betydelig del av problemet.


– På kort sikt er det fullt mulig å finne og forme talenter, og nødvendig hvis vi skal få nye perspektiver og treffe nye målgrupper. På lenger sikt må vi gjøre konkrete tiltak for å få flere unge med innvandrerbakgrunn til å søke seg til utdanninger som naturlig peker inn i kommunikasjonsindustrien, sier Vidar Singh.



Rekrutteringsprosessene til Vi er OSS vil også få støtte og innsikt fra psykologspesialist Rudi Myrvang og mangfoldsekspert Bjørn Z. Ekelund, som er ledende på henholdsvis test og kartleggingsmetodikk og kryss-kulturelle problemstillinger. Selskapet har dessuten et operativt researchteam med Aissatou Ceesay i spissen som jobber gjennom egne nettverk bestående av opinionsledere og påvirkere med flerkulturell bakgrunn.

Kreativt Forum er første kunde

Arbeidet med den første kunden er allerede i gang. Kreativt Forum har siden i fjor sommer vært uten en faglig leder etter at Aksel Sørbye takket for seg. Foreningen søker nå hjelp utenfor huset, og er dermed det nye rekrutteringsbyrået aller første kunde.

– Vi har allerede jobbet sammen om retningslinjer for mangfold i bransjen, og har hatt dialog en stund. Nå synes vi det er fint å gå fra og bare prate om mangfold, til å faktisk gjør noe helt konkret med det, sier daglig leder i KF, Benedikte Løvdal.